A magyarok 79 százaléka érzi úgy, hogy mindennapi életében minden tőle telhetőt megtesz az éghajlatváltozás elleni küzdelem érdekében, ugyanakkor a többség szerint honfitársaikról nem mondható el ugyanez.
A jövőbeni autóvásárlásukkal kapcsolatos kérdésre a magyar gépkocsivásárlók 72 százaléka válaszolta azt, hogy hibrid vagy elektromos járművet választana. Ez a szám 44 százalékponttal magasabb, mint azon magyaroké, akik benzines vagy dízeljárművet vennének (28 százalék). Konkrétabban 37 százalék vásárolna hibrid gépkocsit és 35 százalék döntene az elektromos autó mellett.
A 65 éves és idősebb magyar gépkocsivásárlók különösen érdeklődnek az elektromos autó vásárlása iránt (54 százalék), míg a fiatalabb válaszadók nagyobb valószínűséggel választanának benzines vagy dízeljárművet (38 százalék). Ez az arány 30 százalékponttal meghaladja a 65 évnél idősebbek körében mértet (közülük csupán 8 százalék mondja azt, hogy benzines vagy dízeljárművet venne).
A hibrid járműveket választanák a legtöbben a 30–64 év közötti magyarok közül: 40 százalékuk döntene a hibrid autó mellett, ami 13 százalékponttal magasabb a 30 évnél fiatalabbak körében mért aránynál (27 százalék).
Mindeközben a teljes magyar népesség 22 százaléka mondta azt, hogy jelenleg nincs kocsija és nem is tervezi a vásárlást (ez kilenc százalékponttal magasabb az uniós átlagnál).
Általában véve az európai gépkocsivásárlók hajlanak a hibrid járművek felé (39 százalék), míg második helyen a benzines, illetve dízeljárművek állnak (33 százalék), az elektromos autó pedig a harmadik (28 százalék állítja, hogy elektromos autót venne). Míg elektromos autót a kínai gépkocsivásárlók vennének a legnagyobb arányban (44 százalék), az amerikaiak első választása a hibrid jármű (38 százalék), amit a benzines vagy dízeljármű(33 százalék), majd pedig az elektromos (29 százalék) autó követ.
Éghajlatvédelem kontra repülős vakáció
A magyarok 68 százaléka mondja azt, hogy nyaralása helyszínének megválasztásakor figyelembe veszi az éghajlatváltozást. Ez a megfontolás még erőteljesebben van jelen a 30 évnél fiatalabbak körében (70 százalék).
Ugyanakkor a fiatalok több mint egyharmada (34 százalék) mondja azt, hogy 2022-ben repülőre fog szállni a nyaraláshoz (ez az arány a 30–64 évesek körében 17 százalék, a 65 év felettieknél pedig 9 százalék). Több mint egyötödük (22 százalék) azt állítja, hogy távoli célpontra fog repülni (ez az arány a 30–64 évesek körében 9 százalék, a 65 év felettieknél pedig 5 százalék).
Használt ruhák a környezet védelmében?
A magyarok 54 százaléka állítja, hogy használt ruhákat vásárol újak vásárlása helyett (ez 12 százalékponttal meghaladja az uniós átlagot). A nők esetében ez gyakoribb, mint a férfiaknál (59 százalék a nők körében, 47 százalék a férfiaknál).
„Néhány egyértelmű generációs különbség ellenére a magyarok egyre inkább fenntarthatóbbá alakítják mobilitásukat és fogyasztásukat, ezáltal küzdve az éghajlatváltozás ellen. Ez az egyének magatartásában tapasztalható elmozdulás azt mutatja, hogy az emberek minden korcsoportban készek erőteljesebb kötelezettségvállalásokat tenni mindennapjaikban, elősegítendő az éghajlati válság enyhítését. Ezek a szándékok – amelyeknek a COP26 konferencia idején is hangot adtak – egyértelműen mutatják a zöld átállás előmozdítása iránti erőfeszítéseink támogatottságát" - mondta Teresa Czerwińska, az EBB alelnöke.