A villanyautók látványos eredményeket értek el az uniós piacon: az Európai Autógyártók Szövetsége adatai szerint 2021 harmadik negyedévében a tisztán elektromos autók részesedése az új autók piacán már 9,8 százalékos volt, szemben a három évvel korábbi alig több mint 2 százalékos aránnyal.
Ez tekintélyes részesedés, ám a darabszámokat nézve látszik, hogy még bőven van hely a növekedésre. A szóban forgó időszakban 569 ezer villanyautó kelt el az uniós piacokon, míg benzines és dízeles társaikból több mint 4,6 millió darab.
Magyarországon a harmadik negyedévben 1099 teljesen elektromos új személyautót adtak el a kereskedők, míg a hagyományosokból közel 16 ezret.
A K&H biztos jövő indexben a 30-59 éves magyar lakosság jelentős része több fontos tényezőt nevesített, amelyek akadályozzák az elektromos autók tempósabb térnyerését. A legnagyobb probléma az elektromos autók ára:
- A válaszadók 78 százaléka szerint túl drágák a villanyautók, ez masszív többség, igaz, az egy évvel korábbi felmérésben még a válaszadók 85 százaléka mondta ugyanezt.
- 70 százalékuk véleménye, hogy az elektromos autóknak alacsony a hatótávolsága;
- 63 százalékuk úgy véli, nincs elég áramkút, ahol tölteni lehetne a villanyautókat;
- 62 százalékuk pedig azon a véleményen van, hogy drága a villanyautók javíttatása, szervizelése.
A felmérés szerint a megkérdezettek 53 százaléka szerint túl lassan lehet csak feltölteni az elektromos autókat, 49 százalékuk véleménye, hogy nincs megfelelő szervizháttér.
Többen lettek, akik az elektromos autók elhasznált akkumulátorait környezetszennyezőnek tartják: 2021 negyedik negyedévében 47 százalékos volt az arányuk, míg egy évvel korábban csak 37 százalékuk volt ezen a véleményen.
A megkérdezettek 43 százaléka, vagyis 10-ből 4-en úgy látják, hogy a mostani helyzetben a tisztán elektromos autónál jobb választás egy konnektorról tölthető hibrid, amelynek van saját belső égésű motorja, ezáltal nincs hatótávprobléma, és a tankolás is megoldható pár perc alatt.