Összesen 13 495 szerzőnek fizetett ki jogdíjat 107 905 darab zeneműre a szerzői egyesület. A változó zenepiacnak és a modernebb mérési technológiáknak köszönhetően két év alatt megduplázódott a "szerzői középosztály": 2014-ben majdnem kétszer annyian kerestek havonta 50 és 500 ezer forint közötti jogdíjat, mint 2012-ben.
Tavaly 1501 új szerző (zeneszerző, dalszövegíró) regisztrált az Artisjusnál, ami minden eddiginél több: meghaladja a rekordnak számító tavalyi évet is, amikor 1385 szerző bízta meg az Artisjust jogai kezelésével. 2014-ben összesen 15 934 darab új magyar zeneművet jelentettek be a szerzői egyesülethez. Ha a tavaly született dalokat egyhuzamban lejátszanánk, akkor 33 napig éjjel-nappal, megállás nélkül csak zenét hallgatnánk. Élen járt a pop műfaja (20 százalékos aránnyal), az electro/dance (15 százalék) és a rock (15 százalék) - írja az Artisjus által üzemeltetett Dal+Szerző blog.
2014-ben regisztrált új zeneművek műfaj szerint:
- 20,08 % pop
- 15,03 % rock
- 14,94 % electro/dance
- 10,21% klasszikus
- 9,14 % alternatív
- 7,16 % filmzene
- 6,72 % world/folk
- 5,71 % hiphop
- 3,14 % jazz
- 7,86 % egyéb
2014-ben összesen 13 495 magyar szerzőnek fizetett ki 107 905 darab zeneműre jogdíjat a szerzői egyesület.
Bruttó jogdíj összege havonta 2014-ben:
- 1 millió Ft felett: 24 fő
- 500 ezer és 1 millió Ft között: 67 fő
- 200 ezer és 500 ezer Ft között: 205 fő
- 100 ezer és 200 ezer Ft között: 313 fő
- 50 ezer és 100 ezer Ft között: 466 fő
- 20 ezer és 50 ezer Ft között: 895 fő
- 5 ezer és 20 ezer Ft között :1816 fő
- 1 ezer és 5 ezer Ft között: 2575 fő
- 1 ezer Ft alatt: 7134 fő
- ÖSSZESEN: 13 495 fő
Magyar jogdíjak aránya
Az adatok csak a magyar szerzőkre vonatkoznak, miközben az Artisjus a külföldi szerzőknek is beszedi és kifizeti az őket megillető jogdíjakat. Tavaly az elutalt jogdíjak 47 százaléka jutott a hazai szerzőkhöz és 53 százaléka külföldi kollégáikhoz.
A különböző kategóriák közül az online lejátszások esetében a legalacsonyabb a hazai arány: itt a magyar szerzők az összes beszedett jogdíj 30 százalékát kapták meg. A koncerteknél a legmagasabb a magyar-külföldi szerzők részére kifizetett jogdíjak aránya - ezen összegek 70 százaléka vándorolt hazai alkotókhoz és csak 30 százalék külföldi szerzőkhöz.
A televíziós elhangzások és a hangfelvételek esetében nagyjából egyenlően osztoznak a magyar és külföldi alkotók a jogdíjakon, míg a rádióktól befolyt összegeknél a jogdíjak 38 százalékát kapták meg hazai szerzők.