A visegrádi országok (V4) együttműködése jelentős növekedési tényezőt jelent az olyan innovatív iparágak területén, mint például a járműipar - mondta Antall-Horváth Veronika, a március 28-29-én megrendezett, harmadik think.BDPST konferenciát szervező Antall József Tudásközpont igazgatóhelyettese. E szektor - mint a V4-gazdaságok egyik legfőbb közös pillére - jelentőségét jelzi, hogy az autóipari kutatás-fejlesztésben résztvevők száma megduplázódott Magyarországon 2012 és 2016 között, a projektekre fordított összeg pedig 20 milliárdról 40 milliárd forint fölé emelkedett.
A járműgyártást hagyományosan a leginkább kutatásigényes ágazatnak tekintik, itt ugyanis a kutatás-fejlesztés nemcsak a végső termékek gyártóinál, de a beszállítóknál is kiemelten fontos terület. A szektor több mint 150 ezer embernek ad munkát ma Magyarországon, termelése pedig már közelíti az évi közel 10 ezer milliárd forintot, miközben a hazai feldolgozóipari termelés közel harmadát adja. Az itthoni járműipar tőkevonzó képességét, illetve nemzetközi versenyképességét jelzi, hogy több mint 90 százalékban az exportpiacokra termel. A kiváló adottságok megfelelő alapot adnak a terület további fejlesztésére is. Ráadásul a V4-es régió gazdaságai számára - Lengyelország kivételével - a járműgyártás szintén a legfontosabb ágazatnak számít. Évente 3,5 millió járművet gyártanak a régióban, ez az európai gyártás mintegy ötödét jelenti. (Repülő autóval robbantana a Porsche.)
Antall-Horváth Veronika szerint ahhoz, hogy a régió és benne Magyarország minél nagyobb részt vállalhasson az iparág robbanásszerű fejlődéséből, az egyre erősebb globális versenyben, közös gondolkodásra, közös innovációs platformokra lesz szükség. Egy-egy fejlesztésért, beruházásért a visegrádi országok közösen nagyobb eséllyel indulnak a versenytársakkal szemben mind a beruházásokért, mind a támogatásokért. A közös alapok megteremtésének eszköze lehet a közös visegrádi felsőoktatás megteremtése is, amelynek peremfeltételei már adottak, illetve az erre vonatkozó igény is azonosítható, így a jövő egyik fontos kérdésévé válhat ez a terület a régiós versenyképesség növeléséért.
Mindezek érdekében, március 28-29-én Budapest rendezi meg a terület legfontosabb régiós konferenciáját, a jövő közlekedése, a fuvarozás és a szállítmányozás, az e-mobilitás, illetve az önvezető járművek témakörében, de szó lesz a robot-ember együttműködésről, az űrutazásról, illetve a szellemi tulajdon védelméről is. A think.BDPST fórumán a legfontosabb hazai és nemzetközi szakértők vitatják meg a jövő lehetőségeit és kihívásait a Várkert Bazárban. A konferencia kísérőrendezvényeként kerül sor március 29-én az ingyenesen látogatható Startup Expóra, ahol 17 kiállító mutatkozik be, az okos városok, az autóipar innovációi és a mesterséges intelligencia témakörében.
Fotó forrása: Shutterstock