Teljesen máshogy kell majd hozzáállni az elektromos autók töltéséhez, mint most a tankoláshoz. Ha nem változik az emberek gondolkodása és nem lesz hatékony a szabályozás, akkor számos problémával szembesülhetnek az elektromosautó-használók, ha lényegesen többen lesznek, mint most - mondta a Napi.hu-nak Ungár János, a Magyar Elektormobilitási Szövetség elnöke.
A szakember nem tart attól, hogy a társasházak hálózatai ne lennének alkalmasak a megnövekedett töltési igények kielégítésére, de ez csak a lassú töltésre igaz és egészen biztosan lesznek olyan épületek, ahol hálózatfejlesztésre is lesz szükség.
Kapcsolódó
Az autótöltést sokkal jobban kell megtervezni, mint a tankolást, hiszen nem mindegy, hogy milyen időszakban dugjuk hálózatra az autót. Mivel az emberektől csak korlátozottan várható el, hogy önmegtartóztató módon a hálózat terheltségének függvényében töltsék járműveiket, nagyon fontos egy jó szabályozási környezet.
Ungár János szerint egy okos és fenntartható működés kialakulásának alapja, hogy az elektromos töltőpontokat ki kell venni az egyetemleges szolgáltatási körből és be kell vezetni egy rugalmas, a hálózati terhelést illetve a pillanatnyi áram árát figyelembe vevő tarifálást. A töltés nyilván akkor lenne olcsóbb, ha szabad kapacitás van a hálózaton és drágább ha csúcsidőben szeretne valaki tölteni.
Félreértés az ingyenességgel kapcsolatban
Ungár János szerint óriási félreértés van a töltőpontokon vételezhető áram árával kapcsolatban. Nem igaz, hogy ma az üzemeltető nem kérhet pénzt az áramért, csak nem lehet rajta haszna, ha nincs kereskedelmi engedélye. A továbbadás - ugyanannyiért - engedélyezett, ráadásul magáért a parkoló- és berendezéshasználatért szolgáltatási díjat lehet kérni. A jelenlegi kereslet mellett persze ez még nem általános, de a lehetőség megvan. A szabályozás kialakítása már folyamatban van, az árképzésről 2017-ben már többet fogunk tudni, kiderül, hogy hatóságilag, vagy a piac által szabályozott díjat kell majd fizetni a töltésért.
Az elektromos hálózatot és töltőinfrastruktúrát illetően elképzelhető egy, a telekommunikációs szolgáltatásokhoz hasonló piaci modell kialakulása. Utóbbinál megszokott, hogy egyes szolgáltatók nem építenek saját hálózatot, hanem a már meglévőkre kötnek szerződést. Mivel töltőket sem lehet végtelen mennyiségben telepíteni (és nem is éri meg), elképzelhető, hogy a szabályozás teret enged majd az úgynevezett harmadik feles szolgáltatóknak.
Felesleges töltők országszerte
Mint ismert, jövő év elejétől bizonyos parkoló-üzemeltetőknek minden 100 hely után egy töltőt kell telepíteniük, amely a jelenlegi igények mellett esetenként túl soknak tűnik, főleg vidéken. Ungár János elmondta, hogy egy két töltési ponttal rendelkező berendezés telepítése 3-4 millió forint, amelyben már a burkolatbontás és a hálózatfejlesztés is benne van. Egy 1600 férőhelyes hipermarket parkoló esetében ez 24-32 millió forint. A kormány jelenleg azon dolgozik, hogy az érintettek bevonásával az ide vonatkozó szabályozást úgy módosítsa, hogy a telepítendő töltők mértéke ne legyen aránytalan a tényleges és a közeli jövőben várható igényekhez képest.
A szabályozás mögött az állhat, hogy a kormány szeretne túljutni a tyúk-tojás problémán, vagyis azon az ellentmondáson, hogy addig nem telepítene senki töltőket, amíg nincs aki használja és addig nem vesznek az emberek elektromos autót, amíg nem tudják hol tölteni azokat. Persze aki otthon meg tudja oldani, már most is jól jár, hiszen egy autó 100 kilométeren 15 kilowattóra áramot fogyaszt, amely 36-37 forintos "A1" tarifás lakossági árakkal számolva 540 forint vagyis 1,6 liter üzemanyag ára.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!