A karácsonyi időszak minden évben jelentős pluszkiadásokkal jár: ünnepi ételeket készítenek az emberek, ajándékokkal lepik meg egymást, fenyőfát, díszeket vásárolnak. A nagyobb kereskedelmi láncok polcain egyébként már megtalálhatóak ezek a termékek. Ezt sokan még túl korainak tartják, pedig már csak kevesebb, mint két hónap van hátra december 25-ig.
Az MBH Bank korábbi kutatásából kiderült, hogy a magyarok 80 százaléka előre megtervezi, hogy mennyi pénzt hagy ott a boltokban karácsonykor, több mint felük azonban túlköltekezik az ünnepi időszak során – legalábbis tavaly egész biztos, hogy így volt. Kérdés, hogy az Európa-rekorder áremelkedés mekkora nyomot hagyott a dekorációk árain, és az infláció lesz-e a grincs, aki ellopja a karácsonyt?
A maginfláció 2022-ben 15,7 százalék volt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint, ez az idei évben a jegybank adatai alapján 18-19 százalék között szóródhat.
Adventi dekoráció
Összeállítottunk egy listát olyan termékekkel, amelyekre sokaknak szüksége lehet a lakás adventi felöltöztetéséhez. A listán szereplő termékekből középárkategóriás verziókkal számoltunk, és megnéztük mennyibe kerültek egy évvel ezelőtt és most. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk a karácsonyi dekorációk árait és azok változását.
A Cofidis Hitel Monitor felmérése rámutatott, hogy a magyarok kétharmada állít karácsonyfát. Ahol pedig lesz fa, ott az otthonok több mint felében műfenyő lesz. A legnagyobb mértékű áremelkedés (59,2 százalék) is a műfenyőknél figyelhető meg, ezeknek azonban nagy előnye, hogy csak egyszer kell őket megvásárolni és hosszú éveken át kiszolgálnak minket, ráadásul sokkal környezettudatosabb megoldás is, mint az igazi fenyőfák.
Az Economx által megkérdezett fenyőfaárusok elmondása szerint a nordmann- és az ezüstfenyők 11 százalékkal lehetnek drágábbak idén, míg a lucfenyőnél 20 százalék feletti áremelkedést prognosztizálnak.
A karácsonyfadíszek között egyes termékeknél közel 75 százalékos áremelkedés is megfigyelhető, de az ajtódíszekért is harmadával többet kell fizetni, már az akciós újságokban sem találunk hatezer forint alatt ilyen termékeket.
A gyertyák és beltéri fényfüzérek is 10 százalék felett drágultak egy év alatt, a girlandok, adventi koszorúk és a kültéri leszúrható világítások ára csak néhány százalékot ugrott tavaly karácsony óta.
Kalkulációnk alapján 22,6 százalékkal nőttek a dekorációk árai az elmúlt közel egy évben.
Mi okozza az áremelkedést?
A karácsonyfa az egyik legelterjedtebb ünnepi dekoráció, ez a háztartások többségéből nem hiányozhat az adventi időszakban. Sajnos a fenyők – a többi növénnyel együtt – árán érződik az egyik legerősebben az infláció hatása. A szállítási költségeket lehet elsősorban okolni, hiszen az üzemanyagok ingadozó ára, a kiszámíthatatlan fuvarozói környezet mind-mind feljebb nyomják a költségeket, ezeket pedig az árusok kénytelenek a vásárlókra terhelni.
A nagyobb fákat ráadásul akár 5-15 évig is nevelik, mielőtt kivágásra kerülnek, ezeket metszeni, kártevőmentésíteni kell – ez pedig egy munkaigényes és költséges folyamat.
A karácsonyfatermelők tavaly még tartották magukat és nem hárították át a megnövekedett költségeiket a kereskedőkre, de már az előző szezonban jelezték, hogy 2023-ban várható a drágulás. Ennek az is az oka, hogy szűkül a piac, mert sok termelő felhagy a tevékenységgel, mivel egyre nehezebben találnak alkalmazottakat, és egyre kevésbé éri meg az üzlet. Generációváltás történik, és sok fiatal vállalkozót elriasztanak a mostani gazdasági körülmények, akik már nem akarják átvenni a szüleik tradicionális vállalkozását. Egy karácsonyfatermelőnek akár 15 évre előre kell befektetnie.
A dekorációk áremelkedése sem véletlen, az árszínvonal emelkedése és a szállítási költségek mellett a piaci verseny feljebb tornássza az árakat, valamint az ünnepi időszakban tapasztalható erős kereslet a kínálatot egész egyszerűen arra ösztönzi, hogy emeljen az árakon.
Ezek a termékek szezonális jellegűek, ami szintén óriásit dob az árakon: a kereskedőknek ekkor kell megszerezniük a teljes évi bevételt a karácsonyi díszekből, hiszen senki nem fogja keresni őket nyáron, de még december végén sem.
Kreatív díszítés
A kisgyermekes családok többsége kreatív díszeket is szokott készíteni az ünnepi időszakban, közösen készülődve a gyermekekkel. Ez egy pénzmentő megoldásnak is tűnhet, de nem biztos, hogy a pénztárnál fizetendő végösszeg kevesebb lesz.
Lapunknak nyilatkozva egy hobbibolt vezetője elmondta, nagyon sokan vásárolnak karácsonyi dekorkellékeket náluk, a szezon igazán november közepén indul. Ráadásul már nemcsak a szülők vesznek ilyeneket, hanem sok fiatal is megfordul a boltban.
Sokan az áremelkedés kikerülése miatt döntenek úgy, hogy saját maguk készítik el például a karácsonyfadíszeket, ha jól választunk alapanyagokat (például hungarocell gömb, vagy műholdas spray), akkor kicsit olcsóbban is megúszhatjuk a díszítést, mintha a boltban készen vennénk meg a termékeket. Ehhez azonban sok időre, türelemre és kreativitásra is szükség van.
Néhány spórolási tipp
- Tervezzük meg, hogyan szeretnénk feldíszíteni a lakást.
- Ne (mindig) engedjünk az akció csábításának.
- Ne essünk túlzásokba.
- A minőséget is tartsuk szem előtt, ne csak a mennyiséget.
- Használjuk fel a korábban vásárolt dekorációkat is.
Karácsonyi várakozás
Egy dolog azonban biztos: az ünnepi hangulat a legtöbb családnál nem csorbul az egekbe szökő infláció ellenére sem. Az átlag magyarnak azonban sajnos még a tavalyi évhez képest is vágni kell a karácsonyi költésekből, hiszen a többség jövedelme egyszerűen nem emelkedett olyan mértékben, mint amennyire az árak megnőttek. Sokaknak még hitelt is kell felvenniük, hogy finanszírozni tudják az ünnepi időszak okozta extra kiadásokat.