A lakosság döntő többségének már nem az év végével fordul a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) szerződése, így már nem helyeződik akkora hangsúly a novemberi kampányokra, mint ahogy azt korábban megszokhattuk.
Ennek nagy hátránya, hogy az ügyfelek hajlamosak elfelejteni szerződéseik felülvizsgálatát, így könnyen az elérhetőnél magasabb díjú szerződésben ragadhatnak. A KGFB-piacon azonban szinte mindenki váltana egy olcsóbb ajánlatra, mégis sokan nehézségekbe ütköznek – derül ki a Groupama Biztosító kutatásából.
Néhány ezer is motiváló
Az autóbiztosítások kifejezetten árérzékeny termék, ráadásul egyáltalán nem függ össze a jövedelmi helyzettel, inkább attitűdalapú. A felmérés szerint az ügyfelek 98 százaléka váltana egy olcsóbb ajánlatra, de a válaszadók 72 százaléka már kevesebb mint 10 ezer forint éves megtakarítás esetén is mozdulna.
Mindezek ellenére manapság mégsem aktívak a gépjármű-tulajdonosok. A tulajdonos- vagy üzembentartó váltásokat figyelmen kívül hagyva, az évfordulós szerződések jó, ha 20 százaléka esetében történik biztosítóváltás.
A váltási kedvet leginkább az gátolja, ha valamilyen nehézségbe ütköznek.
- Például az, hogy nincs elegendő idő az adminisztrációhoz és a biztosítók ajánlatainak megismeréséhez, bonyolultnak érzik a folyamatot vagy egyáltalán nem tudják, hogy mikor lenne lehetőségük egy új biztosításra váltani.
- A másik szempont az árazás, azaz megfizethetőnek tartják a jelenlegi szerződésüket, illetve nem hiszik, hogy kedvezőbb ajánlatot találnának a piacon.
Tízből hat ügyfél nyilatkozott úgy, hogy még vezetési szokásokat mérő készüléket is használna, ha ezzel csökkenthetné a biztosítása díját. Ez olyan szempontból lehet előnyös, hogy valós megtett kilométer és vezetési szokások alapján kerül meghatározásra a biztosítási díj.
Plusz szolgáltatásokat kérnek az online szerződők
A tudatosabb ügyfelek rendszeresen keresik a kedvezőbb ajánlatokat, a csatornák között a legnépszerűbb (62 százalék) a tanácsadói segítséggel való szerződéskötés.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb adatai szerint az ügyfelek 62 százaléka biztosítási tanácsadó vagy alkusz segítségével köti meg a szerződését. 38 százalékuk online keres és köt biztosítást. Háromnegyedük összehasonlító oldalon kezdi a keresést, egynegyedük ezt közvetlenül a biztosító oldalán teszi meg.
Az online felhasználók 70 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a díjszabáson túl egy esetleges pluszszolgáltatás is váltásra ösztönözhet, jellemzően ilyen lehet egy 0-24 órán keresztül hívható, ingyenes autómentés asszisztencia-szolgáltatás.
Mindent egyszerűen
A megkérdezett ügyfelek kétharmada szerint kulcstényező a biztosítóváltási folyamat gyorsasága és online elérhetősége. A kevésbé árérzékeny ügyfelek egy adott biztosítóval kapcsolatos saját pozitív tapasztalataik miatt lehetnek hűségesek.
„Egy kötelező biztosítás aktuális díját jellemzően a múltbeli kárstatisztikák határozzák meg. Az viszont már az adott biztosítón múlik, hogy mennyire egyszerű és átlátható módon segíti az ügyfelet ennek a díjnak a kiszámításához vagy a szerződéskötéshez – gondoljunk csak bele, hogy mennyi adatot kérünk a felhasználóktól” – mondta Szobonya László, lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezető a biztosító keddi sajtótájékoztatóján.
Kiemelte: nyolc adat megadásával már pontos kalkulációt készíthetnek akár új ügyfelek is. Az összehasonlító oldalakon ezzel szemben körülbelül 60-70 adatmezőt kell kitölteni.
A Groupamánál az új kalkulációs felületet is úgy alakították ki, hogy a lehető legrövidebb úton juthassanak el az ügyfelek a kiszámított díjhoz, hiszen az egyszerűséggel lehet bátorítani a fogyasztókat.
Fontos tanácsok
- Jegyezzük meg az évfordulónk dátumát. Az évforduló napját megelőző 60. és 30. nap között van lehetőségünk a kötelezőnket felmondani, de az új biztosításunkat az évforduló napjáig bármikor megköthetjük.
- Nézzünk körbe a piacon. Az évfordulós díjértesítő kézhezvételével lesz egy összehasonlítási alapunk és egy ár-összehasonlító oldalon felmérhetjük, hogy elérhető-e kedvezőbb díj.
- Ellenőrizzük, hogy kell-e aktiválnunk a kedvezményeinket. Amennyiben igen, ezekről semmiképp ne feledkezünk meg.
- Ne csak az árat, a szolgáltatásokat (például asszisztenciát) is nézzük.
- Ha bármiben bizonytalanok vagyunk, inkább forduljunk szakemberhez.