Erősödött a piaci verseny az először idén márciusban lebonyolított lakásbiztosítási kampány hatására, csökkent a piacvezető biztosítók koncentrációja. Miközben a 4 piacvezető biztosító koncentrációja a díjbevételben 83 százaléknyi volt tavaly, az idei év első felében az új szerződéseknek csak 63 százalékát tudhatják magukénak.

Megnőtt online alkuszok szerepe, s emelkedett a jobb ár-érték arányt kínáló fogyasztóbarát otthonbiztosítások értékesítési aránya – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesítéséből. Az online rendszerek előnye a kényelmen túl az átláthatóság és összehasonlíthatóság.

Az ügyfelek erősödő tudatosságát jelzi, hogy csökkenhetett az alulbiztosítottság, s növekedett az ingatlanok biztosítási fedezete. A lakásbiztosítások száma a felmondási lehetőség ellenére sem csökkent, és már most látható, hogy a lefedettség nőtt.

Nagy volt a mozgolódás

A biztosítói adatszolgáltatások alapján a hazai teljes lakásbiztosítási állomány 20 százaléka, áprilisig több mint 640 ezer szerződés megmozdult. Ebből 330 ezer szerződés esetében kezdeményezték az ügyfelek új lakásbiztosítás megkötését, 310 ezer esetben pedig eddigi szerződésük átdolgozását.

A jegybank előzetes várakozása szerint a kampány

  • kiélezheti az ügyfelekért folytatott eddigi lanyha piaci versenyt,
  • oldhatja a piacvezető biztosítóknál lévő szerződésállomány koncentrációját, aktivizálhatja a „kihívó” kisebb biztosítókat és az online közvetítőket,
  • illetve erősítheti a fogyasztók biztosítási tudatosságát.

Járulékos pozitív eredmény lenne, ha az összes ingatlanra vetítve tovább nőne az – európai szinten eddig is magas – lakásbiztosítások aránya.

Online szerződik a magyar

Az online közvetítés a kampány alatt több mint hatszorosára ugrott a korábbiakhoz képest. Az online alkuszoknál ráadásul 10 értékesített szerződésből 3 minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás (mfo) volt, ami a biztosítási díjban és szolgáltatásban közel 30 százalékos ügyfélelőnyt nyújtott az egyéb piaci biztosításokéval összevetve.

A kampány hatása, hogy mára a díjak növekedését meghaladó kárráfordítás növekedést tapasztalható a piacon, és az eddiginél több forintnyi biztosítási védelem jut a lakásokra.

  • Az idei második negyedév végére hazai lakott egyedi ingatlanok teljeskörű (ingatlan és ingóság) lakásbiztosításainak éves átlagdíja 16 százalékkal (60,5 ezer forintra) nőtt, ehhez képest a kárkifizetések 23 százalékkal emelkedtek.
  • A biztosítási összegek (vagyis az, hogy mennyit fizethetnek ki maximálisan kár esetén egy-egy ingatlanra a biztosítók) még ennél is jelentősebben, 24 százalékos emelkedést mutattak, amely a szolgáltatások növekedését, reálisabb újjáépítési értékeket jelezhet. Ez a növekedés csak részben magyarázható az indexálással, a további bővülés oka egyértelműen az ügyfelekért folytatott éleződő verseny.

A növekvő díjak mellett a kampány hatására az idei második negyedévben az év első 3 hónapjához képest egy ugyanakkora (50 millió forint) biztosítási összegű ingatlant átlagosan alacsonyabb díjjal lehetett biztosítani, ami csökkenő alulbiztosítottságot jelezhet. Ezen belül még kedvezőbb, ennél is 12 ezer forinttal olcsóbb volt egy mfo-biztosítás éves díja.