A kormány első idei sajtótájékoztatóját, a közlekedési infót Lázár János építési és közlekedési miniszter elmondása szerint azért hívta össze, hogy arról beszéljen: hogyan lesz színvonalasabb a tömegközlekedés Magyarországon 2025-ben.
A miniszter előzetesen közölte: a MÁV, a Volán és a HÉV, valamint a dolgozói ellen zajló, főként politikai indíttatású lejáratókampányt személyes sértésnek veszi, nem igaz, hogy az említett szolgáltatások a legalacsonyabb színvonalat képviselnék.
Lázár János ugyan elismerte, hogy vannak problémák, négyből egy vonat például nem pontos, ám az szerinte túlzó állítás, hogy ne tudnák biztosítani 4,5 millió ember mobilitását.
A tárcavezető az 53 ezer MÁV-Volán-HÉV munkavállaló védelmében különösen felháborítónak tartja, hogy politikai lejáratókampány céltáblája lett a MÁV. A munkatársakkal ennek érdekében többek között hároméves bérmegállapodást kötöttek, az inflációt meghaladó béremeléssel.
Lázár János ezen túl megosztott néhány számot is 2024-re vonatkozóan:
- a rendszerváltozás óta először lépték át az egymilliárd utazást;
- a rendszerváltozás óta szintén példátlan a tavaly értékesített 16,5 millió bérlet;
- a bérletreform bevezetése előtt 114 milliárd forint bevétel származott személyszállításból, majd a bérletreform után, a novemberi állapot szerint ugyanúgy 114 milliárd forint volt a bevétel, tehát több ember, több jegyet vásárolva, ugyanannyi pénzt hagyott a pénztáraknál, mint amikor kevesebb ember drágábban utazott;
- az ingázók – az eddigi csúcsévnek tekintett – 2019-ben közel 5,5 millió bérletet váltottak, az ország- és vármegyebérletek 2023. május 1-ji bevezetésével rekord született: 2023-ban 6,6 millió, 2024-ben 9,7 millió darab bérlet fogyott, pedig 2024 márciusától a 14 éven aluli diákok számára már ingyenes az utazás;
- a Magyar Energiahivatal előzetes adatai szerint a megtett utaskilométerek arányában az új bérletek bevezetése óta 18 százalékos eltolódás történt az autótól a vasút, az autóbusz és a HÉV felé.
Lázár János 10 miniszteri vállalást tett 2025-re vonatkozóan, hogy javítsák a hazai közösségi közlekedés színvonalát:
- Bevezetik a késési biztosítás intézményét: ma Magyarországon négy vonatból három pontos, ezzel az európai középmezőnyben vagyunk, ezért június 1-jétől bevezetik, hogy a busz-és a vasúti jegyár felét visszafizetik annak, akinek a járata 20 percet vagy többet késett. Az utasnak semmit sem kell tennie, bizonyítania, papíroznia, azaz bürokratikus lépést tennie. Vagyis vita nélkül adják vissza a jegyár felét, elismerik a felelősségüket. Aki applikációban vásárolt, neki automatikusan visszautalják az összeget, aki automatában, ő az utazás után a jegypénztárban kapja vissza a pénzt. A bérletes utasok a következőképpen kapják vissza a pénzt: ha havonta ötször késett a járatuk, a következő járat árából 10 százalékos kedvezményt kapnak. A MÁV applikációban be kell kapcsolni a késési biztosítást, egyedül ez a feltétele annak, hogy az utasok megkapják a pénzt.
- 2026. január 1-jére a MÁV és a Volán csoport össze mosdóját felújítják az állomásokon. Ezer MÁV mosdó van, ebből 300 újult meg eddig, a többi 700, majdnem használhatatlan állapotút felújítják. A MÁV és a Volán utasai ezeket a mosdókat ingyenesen használhatják applikációval, érvényes jeggyel vagy bérlettel.
-
Minden Intercity járaton takarító személyzet fog tevékenykedni: április 1-jétől minden Intercity járaton menet közbeni takarítás is lesz, ami a mosdókra is vonatkozik.
- Egy év alatt 1000 új autóbuszt vásárol Magyarország. Egész pontosan 2026. április 30-ig ezer darab új autóbuszt fogunk beszerezni, ami a közlekedésben új színvonalat fog jelenteni. Momentán 5700 buszból áll a Volán flottája.
- Megerősítik a mozdonyflottát: 2026 nyaráig minden második mozdony megújul, ezen belül az IC-járatokon csak újszerű mozdonyok közlekednek majd. A napi kétszázhoz képest 2025-ben a nyári szezonra 40 darab új villanymozdony és 15 nagy teljesítményű dízelmozdony áll üzembe. Az európai piacon sikerült ehhez újszerű állapotban lévő, korszerű mozdonyokat találni: a szerződéseket már megkötötték, a szállítások folyamatban vannak.
- Az Intercity járatoknál csökkentik a kocsihiányt: 100 új kocsi áll be a nyári főszezonra.
- „Gyesevesítik" a MÁV-ot, ami azt jelenti, hogy a GYSEV-ben meghatározó üzletrészt szereztünk, hogy a GYSEV ne Ausztriát, hanem Magyarországot szolgálja. Átadnak pályaszakaszokat a GYSEV üzemeltetésébe, a kapacitásaikat beforgatják a magyar kapacitásokba, Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Vas és Zala vármegye területén vesznek át üzemeltetési feladatokat.
-
A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást, ezért új szolgáltatást hoznak létre, a MÁV buszt. Ezek az autóbuszok a vasúton fognak szolgálatot teljesíteni a vonatok mellett: ha például a Déli pályaudvarból induló vonat megtelt, mert túl sok az utas, akkor őket a MÁV busz viszi el, hogy mindenki eljusson az úti céljára. Ezek új vagy újszerű buszok lesznek.
-
Megszerelik a klímákat: aki jegyet vesz a vonatra, pontosan tudni fogja, hogy az adott járaton működik-e a klíma vagy sem. A jegy által tehát lehet klímás verziót vagy nem klímás verziót választani. Minden vonalon vagy klímás busz vagy klímás járat rendelkezésre fog állni. Olyan nem fordulhat elő, hogy kénytelenek leszünk klímamentes járatokon utazni.
- Jön a MÁV+, tehát megújul a tömegközlekedési applikáció bővülő funkciókkal, áprilistól felmenő rendszerben. A legfontosabb új funkció a korábban említett késési biztosítás lesz.
25 milliárd a fedezet
Lázár János a költségvetési kérdésekre vonatkozóan kifejtette: azért is tudják ezeket a lépéseket megtenni, mert elkezdték a közlekedési csoport átalakítását.
25 milliárd forintot takarítottak meg a beszerzéseken a központosítással és a nyílt versennyel.
Ez a 25 milliárd forint jelenti azoknak a fejlesztéseknek a fedezetét, amelyeket költségvetési támogatás nélkül tudott megrendelni, ilyen például a mosdók felújítása és a takarító személyzet utaztatása. A hitelkeret tárgyalások is újabb szakaszba léptek.