A Magyar Telekom másfél éve pilotprogramként teszteli a 4 napos munkahetet változatlan alapbér és feladat mellett, kutatva, hogy ezzel a munkabeosztással ugyanazt a hatékonyságot lehet-e érni, mint heti 5 napban.
A kísérletbe bevont 300 kolléga a vállalat egészét lefedte, ügyfélszolgálati-, műszaki hibaelhárítással, technológiai értékesítés támogatással, és SAP rendszerekkel foglalkozó területeken dolgoztak az új munkarend szerint.
A teszt legfontosabb célja az információgyűjtés volt.
Hetente vizsgálták, hogyan változik a kollégák teljesítménye, hangulata, valamint elemezték a tesztcsapatokon belüli fluktuáció alakulását, a betegszabadságok változását, illetve a 4 napos munkahét hatását a toborzás-kiválasztásra és a munkáltatói márkára. A másfél év alatt több mint 100 kérdőíves felmérést és közel 50 mélyinterjút készítettek a vállalat szakemberei a kollégákkal, adatokat gyűjtve a folyamatról.
A kezdeti pozitív visszajelzéseket követően a felmérések rávilágítottak arra, hogy a hosszú távú tesztidőszak során nem minden terület és kolléga tudta ugyanolyan hatékonysággal ellátni a feladatait. Míg a kollégák egy része akadály nélkül oldotta meg a feladatokat az intenzívebb 4 nap alatt, egyértelművé vált, hogy többségük munkájának jellege, vagy élethelyzete miatt nem tudott ebben a modellben kellő hatékonysággal dolgozni.
Emellett, a vegyes munkarenddel működő csapatok összehangolása hosszú távon szintén kihívásokat jelentett.
Ez idő alatt világossá vált, hogy nem lehetséges egy olyan megoldás bevezetése, amellyel egységesen minden munkavállaló tud élni az egyéni vagy munkafolyamati megkötések miatt, a 4 napos és az 5 napos munkarend párhuzamos működése pedig hosszú távon üzleti kockázatokat jelentene.
A vállalat vezetése úgy döntött, hogy akkor jár el felelősségteljesen, ha a 4 napos munkahét próbaidőszakát 2024. február 29-vel lezárja és tovább keresi azt a megoldást, mely minél több kolléga számára vállalható és általánosan biztosítja a munka- magánélet egyensúlyának javulását - írja a hrportal.