Augusztus elsejétől pótlóbuszokkal biztosítja a tömegközlekedést a MÁV tíz vasúti mellékvonalon, miután az ottani vasúti személyszállítás szüneteltetéséről döntött – közölte a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).
Az alábbi tíz vasúti mellékvonalat érinti a lezárás:
- 38 – Somogyszob–Nagyatád;
- 47 – Godisa–Komló;
- 78b – Balassagyarmat–Ipolytarnóc;
- 89 – Miskolc–Tiszaújváros;
- 98b – Abaújszántó–Hidasnémeti;
- 103 – Karcag–Tiszafüred;
- 114 – Mátészalka–Csenger;
- 121 – Mezőhegyes–Újszeged;
- 125a – Mezőhegyes–Battonya;
- 146b – Lakitelek–Kunszentmárton.
Járműhiány és elmaradott infrastruktúra
Többnyire alföldi mellékvonalakról van szó, amelyek forgalma meglehetősen gyér, ezért az infrastrukturális fejlesztések ezeken elmaradtak. Problémás például, hogy a megállók messze vannak a településközpontoktól, így a lakosság inkább a közúti közlekedést választja.
A MÁV ráadásul járműhiánnyal küzd: a mellékvonalakra alig jut BZ-mellékvonat, ezért a régi mozdonyokat használják vagy buszokkal pótolják a szerelvényeket.
Az eredeti lista bővebb volt, mert rajta volt még három vonal:
- 14 Pápa – Csorna
- 66 Villány – Mohács
- 113 Fehérgyarmat – Zajta.
Ezek csak azért maradtak meg, mert ezeknél jelentős az eltérés a vonalvezetésben a közút és a vasút között, és a vasút még mindig gyorsabb – írta a VEKE.
A MÁV is beszámolt a járműhiányról és az elöregedett BZ-flottáról
A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával.
Így a módváltásba bevont 10 regionális mellékvonal esetében a MÁV közleménye szerint nem az utasbiztonsággal kapcsolatos kérdések indokolják az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését, hanem a jármű- és személyzethiány, amelynek enyhítésére a MÁV-VOLÁN-csoport folyamatosan toborozza a munkatársakat, várja a csatlakozni szándékozók jelentkezését.
A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amelyről a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz.
E kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait
– számolt be a vasúttársaság.
Az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedési mód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen.