Már csaknem két éve "lóg a levegőben" a magyar kormánynak, az elektromos autók elterjedését célzó lépése közül a legjelentősebb: amely milliós nagyságrendű támogatást biztosítana a járművek megvásárlásához.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter még 2014. októberében azt mondta: a kormány a különféle hibrid, illetve elektromos autók megkülönböztetésére zöld alapszínű rendszámot szeretne bevezetni, valamint nulla százalékos áfakulcsot alkalmazna ezekhez. A zöld rendszám azóta "megjött", de a milliós támogatással még adós a kormányzat.
Áfamentesség kilőve
A tervezett áfamentesség azonban szóba sem jöhet az uniós szabályok miatt - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium lapunk érdeklődésére. A tárca szerint ugyanis az áfacsökkentést vagy az áfamentesség bevezetését az európai jogszabályok nem teszik lehetővé. A közös hozzáadottértékadó-rendszerről (magyarul áfarendszerről) szóló irányelv (2006/112/EK irányelv) ugyanis nem ad lehetőséget arra, hogy járművekre kedvezményes adómértéket vagy mentességet vezessen be a tagállam. Az áfamentességről tehát nem lehet szó, de helyette lehetséges más típusú támogatás.
Mi lesz helyette?
Több, az elektromosautó-programot ismerő - többek között kormányzati - forrásokból úgy értesültünk, hogy 2-3 millió forint közötti támogatást ad majd az állam, maximum 10-12 millió forintos értékhatárig. A végleges anyag még nem készült el.
Újabb kérdésünkre az NGM most annyit közölt: "A kormány tervei között változatlanul szerepel a tisztán elektromos üzemű gépjárművek elterjedését ösztönző vásárlási támogatás bevezetése, amelyet az európai jogszabályokkal összeegyeztethető formában kíván megvalósítani. Ennek érdekében, a nemzetközi tapasztalatok beintegrálása (sic!) után, a pályázat lebonyolításához szükséges informatikai hátteret alakítunk ki." Szintén kiderül a szaktárca válaszából, hogy "a tisztán elektromos üzemű gépjárművek elterjedését ösztönző támogatás bevezetésére a pénzügyi fedezet rendelkezésre áll". A támogatás mértékét egy, a nemzetközi tapasztalatokat magába foglaló és a hazai viszonyokat is figyelembe vevő szempontrendszer alapján fogják meghatározni, a támogatás mértékéről azonban még nincs döntés.
Ha az általunk megismert forgatókönyv lép életbe, akkor a gyakorlatban az elektromosautó-vásárlás a következőképpen nézhet ki: a kiválasztott autónak az állami támogatással csökkentett árát a vevő kifizeti a kereskedőnek, aki a fennmaradó részt az államtól közvetlenül kapja majd meg.
Csak a tisztán elektromos maradnak a képben?
A tárca válaszából tehát nem derül ki a támogatás mértéke, csak az, hogy a fedezet megvan. Lényeges azonban az a megfogalmazás, amely szerint a "tisztán elektromos üzemű gépjárművek" kaphatnak támogatást.
Ez ugyanis azt jelentené, hogy az úgynevezett plug-in hybrid és hatótávnövelt elektromos autókra nem jár majd támogatás - pedig utóbbiakra már jár a zöld rendszám. A zöld rendszámos autók pedig több kedvezményt élveznek, többek között ingyenesen lehet velük parkolni, nem kell utánuk gépjárműadót fizetni. Az plug-in hybrid és hatótávnövelt autók ugyan tölthetőek áramkútról vagy a konnektorból, de emellett van bennük egy másik motor is, amely áramot termel vagy képes az autót is mozgatni.
Húsz-negyven millió forintos álvillanyautók
Jelenleg tehát a tisztán elektromosok mellett olyan más autók is kaphatnak zöld rendszámot, pedig vannak köztük olyanok, amelyek szén-dioxid-kibocsátásukat tekintve nehezen mondhatóak környezetbarátnak.
A 444.hu mutatta be egy korábbi cikkében a problémát: egy 443 lóerős V8-as Mercedes S500-as kaphat zöld rendszámot, pedig villanyhajtással mindössze 33 kilométer megtételére képes. Emellett a cikk több olyan, szintén zöldrendszám-jogosult autót felsorol, amelyek listaára 20-40 millió forint, márpedig, aki ennyit tud áldozni autóra, annak nem biztos, hogy égetően szüksége van az állami támogatásra. Igaz, a jelenleg 8-13 millió forinba kerülő, tisztán elektromos autók is egyelőre messze vannak az átlagemberektől.
Töltők kellenek
A kormányzati terv tehát a villanyautózás népszerűsítése, ám az áttörésnek vagy inkább a fejlődés elindulásának csak az egyik fele a milliós állami támogatás nyújtása a villanyautók vásárlásához. Ettől ugyanis még nem lesz több töltő az országban, márpedig rendes töltőhálózat nélkül nem elérhető a kormányzati cél.
A töltőhálózat kiépítéséhez az önkormányzatok kaphatnak támogatást a jövőben, az erről szóló tender várhatóan a következő hónapokban jelenik meg.
Az pedig szintén kérdés, ha lesz is 2-3 milliós támogatás az mennyire dobja majd meg az egyébként drága, jelenleg 8 milliótól induló villanyautók forgalmát. Erről majd egy másik cikkben lesz szó.
Ha tetszett a cikk, a Bukszát szeretheti a Facebookon is.