A magyar vállalkozók több mint kétharmada nem tűz ki ambiciózus üzleti célokat maga elé. Mindez aggodalomra adhat okot, mert nagy ambíciók nélkül kevesebb lesz a hazai nagyvállalkozás, és ha kevesebb a nagyvállalkozás, kevésbé erős a gazdaság – állapította meg a Szemléletváltó vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogram kutatása, melyet megosztott a Computerworld.
Nem merünk nagyot álmodni
Webáruházról rendelve egyre többször cseh vagy szlovák cégtől érkezik a csomag, ahogy a hazai bevásárlóközpontokban magyarnál is több lengyel márkával találkozhatunk.
A régiós startupok, sikeres technológiai cégek élmezőnyében is csak elvétve akadnak magyarok. Adódik a kérdés, hogy miben mások a hazai vállalatok. Nem akarnak, vagy nem tudnak nagyobbra nőni?
A Szemléletváltó vállalkozásfejlesztési program kutatása arra a meglepő következtetésre jutott, hogy a hazai kkv-tulajdonosok motivációjában kereshető a jelenség egyik fő oka. Szeptemberben készített országos kutatásuk szerint egy vállalkozás sikere és a vállalkozó által kitűzött célok között szignifikáns kapcsolat áll fenn. Ez azt jelenti, hogy akik nagyobb célokat tűznek ki, azok között többen érnek el nagyobb üzleti eredményeket.
Éppen ezért aggasztó, hogy a vállalkozók mindössze 3 százaléka szeretne nemzetközi, öt százalék pedig nagyvállalatot építeni a cégéből, de a középvállalati szintet is csak negyedük tűzte ki célként.
A legtöbben, 41 százalékuk kisvállalatként, míg 18 százalékuk elismert szakemberként látják magukat a jövőben.
Saját cégük rabjai
A felmérés alapján a hazai vállalkozók 81 százaléka mindenesként dolgozik a cégében, egyszerre foglalkozva a pénzüggyel, a marketinggel, a stratégiával, a HR-rel és a szakmai kérdésekkel.
Az ilyen vállalkozások lehetőségei korlátozottak, és a vállalkozó a cégének a rabja: nem tud nyugodtan szabadságra, táppénzre menni, pihenni, mert akkor leáll a vállalkozás. Szinte minden vállalkozás átmegy ezen a helyzeten, de sajnos a többség itt megreked
– mutatott rá Molnár G. Dávid közgazdász, a Szemléletváltó program vezetője, aki hozzátette, hogy bár a válaszadók fele szeretne fejlődni, ám nem mernek nagyot álmodni: 54 százalékuk nem akar kilépni a mindenes korszakból.
Mindössze a vizsgált kkv-k 10 százaléka érte el a vezetői korszakot, amikor már vannak vezetők a cégnél, akik a cégtulajdonosnak felelnek, és mindössze a válaszadók 4 százaléka jutott el a befektetői korszakba, amikor van egy megbízott vezetője a cégnek, aki a vállalkozónak felel.