A DreamJobs állásportál újabban hiánypótló tartalommal jelentkezik TikTok-csatornáján, ahol abban igyekeznek segítséget nyújtani a munkavállalóknak, hogy miként húzzák meg a határaikat. Legyen szó a főnök utasításairól, aki plusz feladatokat várna el túlnyúlva a munkaidőn, a türelmetlenkedő ügyfelekről vagy épp a kellemetlen, kevésbé serény munkatársakról.
Az állásportál rövid videóiban kommunikációs paneleket mutatnak be, modellezve gyakori munkahelyi szituációkat, és kérdéseket. Majd adnak olyan professzionális válaszokat, amelyek segítenek többek között elkerülni a túlórázást, valamint azt, hogy kénytelenek legyünk túlterhelni magunkat. Mutatunk most néhány panelt, hogyan mondhatunk nemet másoknak a munkában.
1. lecke: Hogyan mondod azt profin, hogy ne hívogass már azelőtt, hogy elkezdődik a munkaidőm?
Ha szükséged van rám, kérlek tudd, hogy a munkaidőm reggel 9-kor kezdődik és a korábban beérkező hívásokról sajnos nem kapok értesítést
– hangzik a professzionális válasz.
2. lecke: És azt hogy mondod profin, hogy teljesen elfeledkeztem az e-mailedről?
Köszönöm a türelmedet
– így válaszol egy fekete öves kommunikátor.
3. lecke: Hogyan mondod azt profin, hogy nem csinálom meg helyetted a munkád?
Nincs arra kapacitásom, hogy ezt a saját feladataimon felül elvállaljam, de örömmel támogatlak ott, ahol ennek van értelme
– hárítja kedvesen és udvariasan kollégája próbálkozását az, aki már pontosan tudja, hogyan kell meghúznia a határait.
4. És azt, hogy nem túlórázom azért, hogy ezzel foglalkozzak?
A munkanapom 5-kor véget ér, de szívesen előre veszem holnap reggel a sorban ezt a feladatot
– mondja az a magabiztos és öntudatos munkavállaló, aki tudja, hogyan tartsa a munkaideje határait.
5. lecke: Hogyan mondod azt profin, hogy próbáld meg magad megoldani a problémádat, mielőtt hozzám fordulsz vele?
Arra biztatlak, hogy gondold át a lehetséges megoldásokat, mielőtt további támogatásért hozzám fordulsz
– újabb finom hárítása annak, hogy mások helyett dolgozzunk, ellátva az ő feladataikat is.
A főnökeik miatt mondanak fel az irodisták
A vezetővel való általános rossz kapcsolat, az elismerés hiánya és a túl sok stressz vezet a legtöbb esetben felmondáshoz a szellemi munkát végzők körében a DreamJobs közelmúltbeli kutatása alapján, amely alapvetően arra a kérdésre kereste a választ, hogy mennyiben járul hozzá a felettes és a vele való rossz kapcsolat egy állás otthagyásához a fehérgalléros, az irodai dolgozók körében.
Ezen belül is leggyakrabban a diplomások és a kereskedelemben dolgozók hagyják ott a munkahelyüket a felettesük miatt, a legnagyobb fluktuáció pedig a nagyvállalatoknál jellemző. A távozófélben lévő munkavállaló marasztalását jobb munkakörülményekkel, magasabb fizetéssel vagy előléptetéssel próbálja megoldani a cégek többsége.
Az eredmények szerint emiatt:
- a kereskedelemben dolgozók mondanak fel a legmagasabb arányban: 15 százalék;
- ezt követi a gyártás: 10,7 százalék;
- az oktatás 7,9 százalék;
- az egészségügy 5,2 százalék,
- a legritkábban pedig a gyógyszeriparban 0,06 százalék fordul el.
A legtöbb felmondás toronymagasan a nagyvállalatoknál (40,9 százalék), a legkevesebb a mikrovállalatoknál (11,8 százalék) történik, leggyakrabban 1-3 év ott tartózkodás esetén (32,7 százalék).
Az állásportál kutatása alapján a felmondások öt leggyakoribb oka a vezetővel való általános rossz kapcsolat (59,3 százalék), az elismerés és a pozitív visszajelzések hiánya (50,8 százalék), a túl sok stressz, a kiégés (48 százalék), a rossz munkahelyi légkör és munkatársi kapcsolatok (45,8 százalék), valamint a nem megfelelő fizetés (45,2 százalék).
A legfőbb problémák a felettessel:
- Felsőbbrendűségét éreztette – 56,6 százalék;
- Mikromenedzselés, bizalmatlanság – 53,3 százalék;
- Rossz kommunikáció – 48,1 százalék;
- Kiszámíthatatlanság, hangulatember – 47,3 százalék;
- Kettős mérce alkalmazása – 46,3 százalék;
- Kivételezés egyes csapattagokkal – 45,8 százalék;
- Frusztráció, szorongás levezetése a csapattagokon – 42,4 százalék;
- Csak neki lehet igaza – 41,7 százalék;
- Visszaélt a hatalmával, arrogáns, zaklat – 40,9 százalék;
- Olyat is számon kér, ami nem volt a feladatom – 39,1 százalék.
Ha önt vagy ismerősét erőszak éri a kapcsolatában, vagy ha valakiről úgy véli, emberkereskedelem áldozata lett, akkor hívja az Országos Kríziskezelő és információs Telefonszolgálatot a belföldről ingyenes 06-80-20-55-20 számon, vagy a nap 24 órájában ingyenesen hívható Áldozatsegítő Vonalat a 06-80-225-225-ös számon.
Személyesen az Önhöz legközelebbi Áldozatsegítő Központban kérhet segítséget, az Áldozatsegítő Központok címlistája itt található: http://vansegitseg.im.gov.hu
A NANE Egyesület bántalmazott nőknek és gyermekeknek szóló segélyvonala szerda kivételével minden hétköznap 18 és 22 óra között ingyenesen hívható a 06-80-505-101-es telefonszámon.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!