Kedden késő este derült ki, hogy a kormány azonnali hatállyal kivezeti a benzinárstopot, amely tavaly november közepe óta érvényesült a hazai üzemanyag-piacon. Ennek értelmében december 6-án este 11 órától már senki sem tankolhat 480 forintért, hiába rendelkezik nem céges, saját tulajdonú gépjárművel. Hernádi Zsolt Mol-vezér keddi esti közlése alapján az új piaci árak:
- a hagyományos, 95-ös benzinért literenként 641 forintot;
- a prémium gázolajért pedig 699 literenkénti forintot kell mostantól fizetni.
„A benzinársapka kivezetésének egyes számú hatása mindenképpen az lesz, hogy helyreáll az ellátásbiztonság. Vagyis ismét kapunk benzint a hazai töltőállomásokon. Miközben nyilván jóval drasztikusabban követi majd a magyar árak alakulása a nemzetközi olajárak mozgásait. Gyorsan teszem hozzá, olajembargó ide vagy oda, tegnap majdnem tíz százalékot esett a tőzsdén az olaj ára
– mondta el napi.hu-nak Holoda Attila, a második Orbán-kormány egykori energiaügyi helyettes államtitkára. Az energetikai szakértő hozzátette, éppen ezért nincs igaza azoknak – köztük a kormánynak –, akik most azzal riogatnak, hogy az olajembargó áremelkedésekhez fog vezetni. Miközben jelenleg is az ellentétes hatást látjuk, a benzin árának csökkenését a nemzetközi piacon.
Mint Holoda Attila állítja, a benzinárstop előtti rend helyreállításához még biztosan szükség lesz legalább egy, másfél hónapra.
Az energetikai szakértő szerint a benzinársapka kivezetése csupán az üzemanyagok árában hoz drágulást, más termékek és szolgáltatások árának emelkedését azonban már feltétlenül nem vonja maga után. Hiszen az áremelkedést már júliustól megfizettük, mikor a kormány bejelentette, hogy a 480 forintos ársapkát csupán a magántulajdonú autókra, a mezőgazdasági gépekre és a taxikra tartják fent.
Vagyis miután a céges járművek már öt hónapja piaci áron tankolnak, az érintett vállalkozások a számukra megemelkedett üzemanyagárakat jó ideje beépítették az inflációba – emelte ki Holoda Attila, miért nem lesz a mostani benzinársapka-döntésnek a nyárihoz hasonló erős inflációs hatása.
Tarthatatlan állapotokhoz vezetett a benzinársapka
A kormány több mint egy évvel ezelőtt, 2021. november 15-től rögzítette először, eleinte három hónapra a literenkénti benzinárakat, az akkori állás szerint február 15-ig. Ugyanakkor már az első benzinárstopról szóló rendelet szövegéből kiolvasható volt, hogy 2022-re is számításba vették a döntéshozók a veszélyhelyzet meghosszabbítását, s ezzel együtt a benzinárplafont is.
Orbán Viktor miniszterelnök februárban a magyar emberek védelmében, a kormány rezsicsökkentési politikájának részeként további három hónapnyi hatósági áras üzemanyagot ígért. A május 15-ig tartó árstophosszabbítás után júniusban érkezett az újabb kormányzati bejelentés: a kormány felszabadítja a stratégiai üzemanyagtartalék-készletek egy részét.
Minderre azok után került sor, hogy leállt a Mol azóta újra üzemelő százhalombattai, vagy más néven dunai finomítója. Akkor a kormány, miközben folyamatosan töltötte föl az ország gáztározóit, a lakosság, a taxisok és a mezőgazdasági gépek kivételével mindenki mást kizárt a 480 forintos kedvezményes tankolásból, így többek között a céges autókat is.
Szeptemberben, egy újabb kormányinfón derült ki, hogy a kormány decemberig 31-ig fenntartja a hatósági árat. Ekkor maga Gulyás Gergely is elismerte, hogy lehetnek fennakadások a hazai kutakon, ám bíznak benne, hogy fent tudják tartani a 480 forintos limitet. Azt már Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter jelentette ki, hogy az ársapkákat lehetetlen a végtelenségig fenntartani.
A leürült ország
Az utóbbi hetekben, napokban azonban kezdett egyre elviselhetetlenebb méreteket kezdett ölteni az üzemanyaghiány a hazai töltőállomásokon. A benzinkutak előtt kígyózó sorok álltak országszerte. A Mol korábban arról tájékoztatott: az ársapka miatt nem tud több üzemanyagot behozni külföldről. Hernádi Zsolt Mol-vezér is úgy látja, hogy egy-másfél hónapig is eltarthat, mire normalizálódik a helyzet a benzinkutakon.
Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója szerint kútjaik még sosem ürültek ki annyira, mint az utóbbi napokban. A részleges termékhiány a teljes hálózatukban megjelent: töltőállomásaik negyede teljesen leürült. A benzin napi forgalma a megszokott piaci szint kétszeresére emelkedett, a dízelé pedig másfélszeresére – reagált a rendkívüli helyzetre Bacsa György kedd délután a sajtónak.
„Úgy gondolom, hogy a benzinárstop kivezetésével a kormány a szakadék széléről rántotta el a kormányt, az utolsó pillanatban, még mielőtt az ország teljesen bedőlt volna” – ezt pedig már Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke nyilatkozta a napi.hu-nak reagálva arra, hogy kedd estével véget ért a közel egy éven át uralkodó hatósági áras benzin hazai korszaka.