Egyre több kritériumot állítanak a vagyonkezelőkkel szemben a privátbanki és affluens ügyfelek. A Blochamps Capital kutatásából kiderül, a proaktív kommunikáció és az igények előrejelzése az ügyfelek 73 százalékának elsődleges szempont a vagyonkezelő kiválasztásakor.

Emellett ugyanakkor szinte ugyanolyan fontos a megoldás alapú gondolkodás is (70 százalék), ami elengedhetetlen a problémák gyors megoldására.

Az elvárások rangsora a következőképp folytatódik:

  • képes a termékek, szolgáltatások testreszabására (48 százalék);
  • rendelkezik az iparág szerteágazó ismeretével (46 százalék);
  • ismeri a digitális eszközöket, megkönnyíti a banki ügyintézést (26 százalék).

Az ügyfelek komplexebb tanácsadói együttműködést várnak el, különösen az új szolgáltatóktól, mint például a fintechektől.

„Az ügyfelek nemcsak egyre tudatosabbak, így a korábbiaknál nagyobb transzparenciát és bizalmat keresnek a pénzügyi szolgáltatóknál, de a fintech versenytársak lavinaszerűen proaktívak az igények alakításában, hiszen nemcsak részletes betekintést nyújtanak a real-time pénzügyi adatokba és tranzakciókba, hanem a technológiai skilljeikkel képesek olyan részletes elemzéseket és javaslatokat is nyújtani, amelyek az ügyfelek egyedi pénzügyi helyzetéhez és céljaihoz illeszkednek” – mondta Karagich István, a Blochamps Capital tanácsadó cég ügyvezetője az Economx kérdésére.

Inkább személyesen?

2020 óta a magyarok többsége online szereti elintézni a pénzügyeit, a privátbanki szektorban ugyanakkor még mindig jelentős szerepe van a személyes ügyintézésnek, partneri kapcsolatnak.

A válaszadók ötödének a gyors személyes találkozók is fontosak. A digitális önkiszolgáló csatornák segítenek a vagyonkezelőknek időt felszabadítani, hogy jobban fókuszálhassanak a precíz tanácsadásra és a stratégiai kérdésekre.

A szolgáltatóknak vonzóbbá kell tenniük a karrierutakat a fiatalabb tehetségek számára, hogy csatlakozzanak és fejlődjenek a rendszerben. A kutatás megjegyzi: új fejlesztési programokra és ösztönző struktúrákra van szükség.

Sok pénzt megszerezhetnek a fiatalok?

A Blochamps Capital idézte, 600 minimum egymillió dollár likvid vagyonnal rendelkező magánszemély (HNWI) körében végzett kutatásból kiderült, hogy minél fiatalabb valaki, annál pozitívabban áll vagyona jövőbeli növekedéséhez.

  • A baby boomerek több mint fele (52 százalék) gondolja úgy, hogy vagyona növekedni fog 2024-ben;
  • az x-generációsok kicsit pozitívabban tekintenek a jövőre (56 százalék);
  • az y-generáció 69 százaléka számít gyarapodásra;
  • a z-generációs vagyonosok pedig kifejezetten bizakodóak (75 százalék).

A 14-28 év közöttiek azért ennyire bizakodóak, mert egyértelműen tudatosabb lépéseket tesznek a pénzügyi jólét felé, az edukációjuk is jobbnak tűnik, pláne, ha a baby boomerekhez hasonlítjuk őket.

Nemek közötti arányban nagyjából azonos tendenciák mutatkoznak az egyes korcsoportokban. Az y-generáció körében a férfiak 75 százalékos, míg a nők 64 százalékos növekedésre számítanak a vagyonukban, míg a z-generációban egy ezzel ellentétes tendencia látszik: a nők javára 81 százalék, míg a férfiak csupán 69 százalékos bővüléssel számolnak 2024-re vonatkozóan.

A fiatalabb generációk, különösen a z-generáció, egyre inkább vállalkozói szelleműek, és a technológiai innovációk révén új lehetőségeket találhatnak a vagyonnövekedésre. A szolgáltatók tudásépítő szolgáltatásokkal, innovációs lendülettel, újragombolt vagyonkezelési modellekkel kell törekedjenek az ügyfelek megnyerésére.

A világtörténelem legnagyobb vagyonátadása fog lezajlani a következő 15-20 évben, ahol a vagyont fogadókra egy „új pénzügyi világ vár”

– véli Karagich István.

A hasznos információk gyors és hatékony elérésével az úttörő startupok, az online platformok/webshopok és az új iparágak know-howjának gyors elsajátítása különösen kedvezően hat a Z-generációs ügyfelek vagyonának és pénzügyi igényeinek alakítására – tette hozzá.

Perszonalizált szolgáltatás

A verseny fenntartásához elengedhetetlen a működési modellek igazítása és átalakítása. Az infrastruktúra agilitásának javítása kulcsfeladat a vagyonkezelési iparág minden szegmensében.

Míg korábban elfogadható volt, ha az innovációkat és a hozzájuk kapcsolódó hozzáadott értéket két-három év alatt alakították ki és szállítoták az ügyfél elé, ma már a szolgáltatóknak szinte azonnal értéket kell tudniuk teremteni, legyen szó új termék vagy hasznos funkció bevezetéséről.

Idén már nemcsak a privátbanki, hanem az affluens szegmensről is elmondhatóak ezek a tendenciák: a személyre szabás mértéke, formája az egyik legkritikusabb tényező, amely alapján döntenek az ügyfelek. Kompromisszumot nem nagyon tudnak kötni a bankárok sem a perszonalizációban, sem a skálázhatóságban.

Feltör az AI az üzleti világban

Míg 2020-ban még csak egyszerű szövegek, vázlatok készítésére volt alkalmas a generatív mesterséges intelligencia (AI), addig 2022-től kezdve elindult egy nagy növekedés. Végső szövegváltozatokat, programozó termékeket, személyre szabható termékeket is tud már gyártani az AI.

A mesterséges intelligencia üzleti volumene 2022-ben 7,9 milliárd dollár volt, 2026-ra 14,2, míg 2030-ra 110,8 milliárd dollárra nőtt a világpiaci prognózis.

A wealth managmentben üzleti célú szövegelemzést is használnak megfelelőségellenőrzésre, e-mailek kezelésére, call center tevékenységre, értékesítés támogatásra, panaszkezelésre, kockázatelemzésre és hiperperszonalizációra.

„A generatív AI segíthet a vagyonkezelőknek jobban megérteni ügyfeleik igényeit, optimalizálni befektetési stratégiáikat, és magasabb hozzáadott értéket szállítani” – mondta a Blochamps Capital ügyvezetője, kiemelve, hogy a technológia azon képessége, hogy hatalmas mennyiségű adatot tud feldolgozni és új tartalmat is generál, forradalmasíthatja a vagyonkezelők működését, ez pedig megalapozottabb döntésekhez és fokozottabb ügyfél-elégedettséghez vezet.

Az áttörő technológia megnövelt hatékonyságot és pontosságot kínál, miközben páratlan szintű testreszabhatóságot és ügyfél-elköteleződést nyit meg.

Sejtjük és vizsgáljuk, de még nem tudjuk, nem csak mi, senki a világon, hogy akár 5 év múlva mikben és milyen módon vesz át funkciókat a pénzügyekben vagy a vagyonkezelésben. Őszintén szólva a digitalizációs és az AI hozta változások lavinaszerű dinamikája csaknem bármilyen iparágban arra int bennünket, hogy óvakodjunk a jóslattól…

– hangsúlyozta Karagich.

Mindent gyorsan

Véleménye szerint a vagyonkezelésben és a pénzügyekben az első világos haszna, hogy a technika folyamatos fejlődése már csak a hétköznapi tevékenységek felgyorsulását és így a „felszabadult ráfordított időből” adódó egyre több folyamat szimultán zajlását teszi lehetővé, ezzel átformálva az emberi elvárások léptékeit is a „produktivitás” névjegye alatt.

  • Az ebből kinövő folyamatautomatizációs medrek igénye és egyben haszna elérte a privátbanki szakmát is, mivel az ügyfelek egyre komplexebb szolgáltatást várnak el a vagyonkezelő szolgáltatójuktól.
  • Ennek megfelelően kiemelkedő feladattá vált a folyamatok digitalizálása, az ügyfélkapcsolatok, a számlakezelések és az ellenőrzések korábban elképzelhetetlennek tartott csatornákra, így például a közösségimédia-felületekre való átvitele a mobilitási és komfort igények kiszolgálására, kommunikációs- és fintech-alkalmazások, valamint a mesterséges intelligencia bevonása az ügyfélkezelésbe és a pénzügyi igények kielégítésébe.

Az egész biztos, hogy nagy jövő áll a szolgáltatások automatizációjában arra vonatkozóan, hogy azok jóformán a nap 24 órájában elérhetőek legyenek. A McKinsley korábbi tanulmánya szerint is egyértelmű tendencia, hogy a fogyasztók mindenhez villámgyorsan akarnak hozzájutni, legyen szó termékről vagy szolgáltatásról: ha ezt nem kapják meg, már odébb is állnak, vagyis oda a lojalitás.

A bankoknál szembeötlő volt a változás az elmúlt években, minden sokkal gyorsabb lett: az ügyintézés és a szolgáltatások is. Nem véletlenül, hiszen a fogyasztók részéről erre egyértelmű igény is mutatkozik.

Már a rendszerváltás után nyilvánvalóvá vált, hogy a bürokratikus működés fenntarthatatlan a bankszektorban. A pénzügyi piac globalizáltságának köszönhetően itthon szinte ugyanazokat a lehetőségeket kapják a fogyasztók, mint a nemzetközi színtéren. A bankszektor digitalizációjáról, a felgyorsult technológiai átállásról korábbi cikkünkben részletesen is írtunk.