A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a fogyasztók körültekintőbb és tudatosabb vásárlási döntését segítik elő azzal, hogy 2024. március 1-től jogszabályban kötelezi az 1 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszer-kereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét: az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett.
Bár elvileg a gyártók szabadon dönthetnek a kiszerelés változtatásáról, ám trükközésnek, burkolt áremelésnek minősül, ha egy termék súlya vagy mérete csökken, ám az ára nem változik, sőt, akár még növekszik is.
A kormány ezért rendeletben, amelyet a napokban még ki is egészítettek, kötelezte a jelentősebb bevétellel rendelkező boltokat, hogy március 1-jétől plakátokkal hívják fel a vásárlók figyelmét: egyes előrecsomagolt termékeik kiszerelése a korábbihoz képest kisebb lett. A tájékoztató plakátoknak két hónapig a termék mellett kell állniuk.
Folyamatos a bejelentések rögzítése
A főszabály szerint februártól a kereskedőknek a forgalmazás megkezdésétől számított 2 hónapig fel kell tüntetniük, ha egy adott termék kiszerelése csökken a 2020. január 1. és 2023. július 1. közöttihez képest.
A hivatal az Economx megkeresésére a következőket közölte: az élelmiszer-infláció csökkentése érdekében szükséges intézkedésekről szóló kormányrendelet alapján a Nébih egy nyilvánosan elérhető adatbázist hoz létre és működtet.
A rendelet szerint március 1-jétől az egymilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező gyártóknak, az első magyarországi forgalmazóknak és a nagykereskedőknek a hivatal irányába tájékoztatási kötelezettségük van a kiszerelés-csökkentésről.
Ez a munka már megkezdődött, jelenleg az érintettek bejelentéseit rögzíti a Nébih.
Így fog működni az adatbázis
Az érintettek az első tájékoztatással egyidejűleg, az erre a célra rendszeresített online felületen kötelesek elküldeni az érintett termék adatait a Nébih-nek is. A beérkezett bejelentések nyomán március 1-jétől lesz elérhető az adatbázis.
A Nébih által működtetett adatbázis célja elsősorban a fogyasztók tájékoztatása, egyidejűleg természetesen a kereskedők is információkat kaphatnak az érintett termékekről. Az adatbázis kereshető formában, a terméknévre és termékkategóriára bontva tartalmazza a termékadatokat.
Egymilliós bírság is lehet termékenként
A meghatározott előírások teljesítésének ellenőrzését a fogyasztóvédelmi hatóság fogja végezni, a szabálysértőkre termékenként egymillió forintos közigazgatási bírságot is kiszabhat.
Ez érvényes minden érintettre, ha például a Nébih felé fennálló tájékoztatási kötelezettségét a gyártó megsérti, szintén egymillió forintos bírságot kaphat.
A rendeletben bemutatott plakátokat jól látható helyen, legalább 80×50 milliméter nagyságú méretben kell kitenni. Ezek arra hívják fel a figyelmet, hogy a boltok a kiszerelés-csökkentés technikáját alkalmazzák.
Belenéztünk a vásárlás jövőjébe: tetszett, amit láttunk
A gépi látás, illetve a mesterséges intelligencia rohamos fejlődésének köszönhetően világszerte és hazánkban is egyre nagyobb teret hódítanak az önkiszolgáló kasszák, illetve a szinte magukat üzemeltető üzletek. Mutatjuk, hogyan lesz a vásárlás már a közeljövőben egyre gyorsabb, letisztultabb és mind inkább élményszerű folyamat.A részletekről ITT írtunk bővebben.