A mesterséges intelligencia (AI) jelentősen növeli a hazai vállalatok versenyképességét, derül ki a Magyar Termék Nonprofit Kft. legújabb kutatásából, melyet augusztusban a védjegyeit használó cégek körében végzett. Eközben a CBA a Strand Fesztiválon résztvevő fiatalok körében vizsgálta az AI használatát, a felmérés szerint ma már az üzleti életben és a Z-generáció világában is mindennapos az AI alkalmazása.

A két vállalat arra próbálja ösztönözni a fogyasztókat, hogy vásároljanak tudatosan, keressék a hazai termékeket, és azokat vegyék le a polcról, amikor az itthon gyártott és az import áruk közül választanak.

Használják az AI-t

A védjegyhasználó partnerek túlnyomó többsége szerint a mesterséges intelligenciát az üzleti, gyártási folyamatokba be kell építeni. Több mint háromnegyedük (77 százalék) már aktívan használja a mesterséges intelligenciát, a hatékonyságáról megoszlanak a vélemények.

  1. A leggyakoribb alkalmazási terület a marketing (64 százalék), ahol az AI-t például a fogyasztói trendek elemzésére és célzott kampányok kidolgozására alkalmazzák.
  2. A második legfontosabb területe az AI bevezetésének a gyártás (28 százalék), ahol a termelési folyamatok optimalizálása és az automatizáció révén növelik így a cégek a hatékonyságukat.
  3. Harmadik terület a logisztika (21 százalék). Itt különösen a szállítási útvonalak optimalizálásában és a készletgazdálkodásban veszik igénybe a mesterséges intelligenciát.

Az AI-t alkalmazó vállalatok 73 százaléka már most tapasztalja a saját hatékonyságának javulását, ami rávilágít arra, hogy azok a vállalkozások maradnak versenyképesek, amelyek gyorsan alkalmazkodnak a technológiai változásokhoz. 

Fontos adat volt számunkra az is, hogy azok a partnereink, akik még nem használják az AI-t, főleg a hiányos tudás és felületes ismeretek (42 százalék) miatt kerülik az alkalmazását. Ez azt jelenti, hogy segítenünk kell a magyar gyártókat az AI megismerésében, hogy minél gyorsabban fel tudjanak készülni a felhasználására a versenyképességük növelése érdekében

– mondta Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője.

Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója elmondta: fontos, hogy a hazai vállalatok ne csak kövessék, hanem alakítsák is a technológiai trendeket, hiszen ez az innováció teszi lehetővé számunkra, hogy versenyképesek maradjanak a hazai és a nemzetközi piacon egyaránt.

A ChatGPT a legnépszerűbb a Z-generációsok között

  • A CBA kérdőívét kitöltők (közel kétezer fő) 96,4 százaléka ismeri a mesterséges intelligenciát, tudja mit jelent a kifejezés,
  • 80 százalékuk már igénybe is vett ilyen alkalmazást.
  • Utóbbiak egyharmada leginkább keresésre, adat- és információ gyűjtésre, újabb egyharmaduk szövegírásra- és szerkesztésre használja iskolai, munkahelyi feladatok elvégzésénél. A kérdőívet kitöltők között a ChatGPT és a Midjourney a legnépszerűbb.
  • Arra a kérdésre, elképzelhetőnek tartja-e, hogy a munkaerőpiacon hátrányba kerülhet a mesterséges intelligencia miatt, 55,5 százalékuk igennel válaszolt, ennek ellenére 61 százalékuk ajánlaná az AI használatát a barátainak, ismerőseinek.