A Gyermekvasúton az egyik legkülönlegesebb jármű a teljesen átalakított, felújított és villamosított Mk48-as mozdony. A mozdonyt Keresztes Péter vezette, aki korábbi vállalatvezetőként elindította a projektet, aktívan részt vett a felújítási munkafolyamatokban és a gép tesztelésében is, így részletes és pontos információkkal szolgált a jármű történetét illetően.
Az első érdekesség, hogy a mozdonyon található táblán az áll: ez a jármű a MÁV-HÉV tulajdona, ami azért is érdekes, hiszen a MÁV-HÉV Zrt. nem üzemeltet keskeny nyomközű kisvasutat. Keresztes Péter ezzel kapcsolatban elmondta: az igaz, hogy a MÁV-HÉV Zrt. nem üzemeltet kisvasutat, de a MÁV-VOLÁN csoport igen, és a MÁV-HÉV a csoport része.
A Gyermekvasutat a MÁV-VOLÁN csoportból a MÁV-START, és a MÁV-HÉV is közvetlen, és közvetett módon is támogatja szakmailag és anyagilag is. Ennek az egyik legfontosabb oka, hogy
maga a Gyermekvasút és az egész intézmény 76 éve, mióta létrejött, nem elsősorban turisztikai célú kisvasút, hanem kiemelt helyszín az utánpótlás nevelésére, és emellett szakmai képzési műhelyként is funkcionál.
A statisztikák azt mutatják, hogy a kisvasúti szolgálatot ellátó fiatalok nagyjából 30 százaléka felnőttkorában valahol a vasút-, a közlekedés világában helyezkedik el vagy a végrehajtó szolgálatban, mozdonyvezetőként, forgalmi szolgálattevőként, vagy akár mérnökként, vállalatvezetőként.
Nagy segítség a kisvasút működésében
Keresztes Péter elmondta, hogy a MÁV-HÉV Zrt. ezzel a mozdonnyal is segíteni tudja a kisvasút működését. A kisvasutak fejlesztésével kapcsolatban pedig úgy fogalmazott: 2010 óta egyre nagyobb figyelmet kap, de a folyamatos útkeresés jellemzi.
Ez a mozdony úgy került a MÁV-HÉV tulajdonába, hogy 2009-ben a nyíregyházi kisvasút bezárt, és azóta a mozdony az ottani fűtőházban várta, hogy ne ócskavasként végezze be pályafutását. A MÁV-HÉV Zrt-nek pedig szüksége volt egy olyan mozdonyra, amely segítségével fejlesztheti a képzéseit, és amin demonstrálni tudja a járművel kapcsolatos sajátosságokat, amelyeket egy kis mozdonynál sokkal egyszerűbb kivitelezni.
Az akkori vállalatvezetés is elkötelezett volt a vasút iránt, és nem szerették látni, ha ezek a járművek amortizálódnak, így ezzel összhangban a menedzsment úgy döntött, hogy a vállalat megvásárolja a járművet.
Mint oly sok más szakmai területen, a MÁV-Volán csoportban is előfordul, hogy számos jó ötlet születik, de sajnos ezek egy része forráshiány vagy lehetőség híján a fiókba kerül akár több évtizedre, aztán megsemmisül.
A MÁV-HÉV Zrt. kollektívája azonban megfogalmazta a villamosmozdony projektet, két céllal:
- egyrészt a Gyermekvasút céljainak támogatására;
- másrészt egy alternatív energiahatékonyságot erősítő útkeresésre.
Ez elnyerte az akkori innovációs és technológiai miniszternek a támogatását, azzal a megerősítéssel, hogy meg kell próbálni, hiszen, ha ez beválik, akkor ez számos nyitott kérdést rendezetté tud tenni más hazai kisvasút számára is.
Tény, hogy számos nehézséggel találták szembe magukat a fejlesztés során, de amint látható a prototípus jármű elkészült, és a hozzá fűzött reményeket egyértelműen teljesíti.
Ez a mozdony új lehetőséget kínál a többi kisvasút számára is. Nekik ugyanis már nem kell a fejlesztéssel foglalkozni, hanem egyszerűen be kell menni a villamosmeghajtású 48-as sorozatnak a „boltjába”, és meg kell vásárolni hozzá az eszközöket.
Példaértékű, tisztán akkumulátoros megoldás
Az egykori Innovációs és Technológiai Minisztérium feltehetően a mérlegelés során azt is nézte, hogy ez ne csak egy újabb lokális megoldás legyen, hanem egy olyan útkeresés, amely, ha sikeres, akkor az összes többi kisvasút számára is hasznos, és a legfontosabb, hogy a „tisztán” akkumulátoros megvalósítás példaértékű technológiai megoldást eredményezhet.
Kihangsúlyozta, hogy nem az a fontos, hogy ki a jármű tulajdonosa, hanem inkább az, hogy ez a csapat az ötlet megszületésétől, a projekt kivitelezésééig minden kitűzött célt teljesített, és ezzel nagyjából egy szintet lépett a hazai kisvasúti járműállomány lehetőségeit tekintve.
– tette hozzá Keresztes Péter.
Infók a mozdonyról
Az akkumulátoros mozdonyokkal – a becslések szerint – a visszatápláló fékezés révén 28,8 százalékkal csökken az energiafelhasználás, miközben közvetlen szén-dioxid kibocsátás nem valósul meg.
- A motorok teljesítménye: 2×55 kW.
- 192 db akkumulátor cella van a járműben.
- Töltési ideje: 2,5 óra.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!