Az autóeladási statisztikák az elektromos járművek elterjedésének egyértelmű gyorsulását jelzik világszerte: az e-autók globális piaci részesedése 2021-ben több mint kétszeresére nőtt, csak Európában közel 2,5 millió hálózatról tölthető autót értékesítettek.
A trend Magyarországon is hasonló: közel 28 ezerről majdnem 43 ezerre nőtt 2021-ben a zöld rendszámmal ellátott járművek száma hazánkban a Belügyminisztérium adatai szerint. Tisztán elektromos hajtású gépkocsiból is több mint 21 ezer fut a magyar utakon, ami az összes forgalomban lévő személygépkocsi 0,5 százalékát teszi ki - írja a Generali.
A biztosító reprezentatív kutatása szerint sokkal többen vásárolnának elektromos, vagy plug-in hibrid autót, mint ahányan jelenleg rendelkeznek vele. Amennyiben az anyagi helyzetük úgy alakulna, a válaszadók 16 százaléka váltana tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid meghajtású járműre, míg a megkérdezettek 0,4 százaléka rendelkezik ilyennel.
Akik vásárolnának elektromos autót, vagy már rendelkeznek vele, azok között jelentősen felülreprezentáltak a 40-49 év közötti, közép- vagy felsőfokú végzettségű, városi férfiak.
Arra a kérdésre, hogy mi motiválta vagy motiválná leginkább az e-autó vásárlásban, a legtöbben (57 százalék) egyértelműen a környezettudatosságot jelölték meg, második tényezőként (53 százalék) a hagyományos üzemanyag árának növekedését említették, 45 százalékukat az innovatív technológia vonzza, és csupán 36 százalék választana elektromos autót az ingyenes parkolási lehetőség miatt.
A Generali felmérése kitért arra is, hogy – a gépjármű beszerzési árán túl – milyen költségek riasztják meg leginkább a magyarokat a villanyautók kapcsán. A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a várható javítási- (52 százalék) és alkatrészköltségek (46 százalék), valamint az otthoni töltőpont kialakításának költségei (46 százalék) veszik el az autósok kedvét attól, hogy elektromos autóra váltsanak.
Szikszai József, a Generali kárrendezési vezetője szerint az elektromos autók szervizelése valóban drágább, hiszen kevesebb szerelő foglalkozik velük és az alkatrészellátás is korlátozott.
A Magyar Biztosítók Szövetségének adatai1 szerint a hagyományos kialakítású autó átlagkára 400-450 ezer forint körüli, egy elektromos autóé pedig 600-700 ezer forint körül lehet.