Tavaly a magyarországi autóállomány 170 ezer darabbal 3,81 millióra emelkedett, átlagéletkora pedig 0,2 évvel 14,4 évre nőtt - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból.
Ezzel folytatódott a 2008 utáni trend, vagyis, hogy a személyautók évről évre 0,1 és 0,6 év közötti mértékben öregszenek. Hogy ez mekkora az függ
- az újautó-piac méretétől,
- a használtan behozott autók számától és korától,
- valamint az autók forgalomból való kivonásától
Utóbbi tényező elsősorban a fogyatkozó "keleti" autóknál szembetűnő. A Moszkvicsok átlagéletkora például 1,3-1,6 évvel nő minden évben, amely csak úgy lehetséges, hogy ha az állományból a "fiatalabb" modelleket vonják ki, az idősebbek pedig megtartják rendszámukat és szerepelnek a belügyi nyilvántartásban. A Moszkvicsok átlagéletkora 39,9 év.
Moszkvicsból egyébként tavaly már csak 393 darabot tartottak nyilván Magyarországon, pedig 2012-ben még több mint ezernek voltak érvényes papírjai. Többségük vélhetően különböző garázsokban rozsdásodik szerte az országban.
Hasonló cipőben jár több, az utcaképet a kilencvenes években még meghatározó autó.
- Zasztavából 825-öt tartanak nyilván, életkoruk 33,5 év,
- Polski Fiatból 3 136 futhat még az utakon, életkoruk 32,9 év,
- Wartburg-állományunk jelentős, 5 398 darabos átlagosan 32,4 évesek,
- Trabantból 10 706 fut, 32,3 éves átlagéletkorral.
Mivel a KSH csak márkák szerinti bontást közöl, így a Lada és a Dacia esetében nem tudjuk meg, hogy mennyivel erodálódott az ősöreg állomány, hiszen mindketten kínálnak új modelleket is, előbbi kevesebb, utóbbi viszont nagy sikerrel.
A Dacia volt ráadásul az egyetlen autómárka, amely 2018 és 2019 között 0,1 évet fiatalodott és 5,7 év lett. Ehhez kellett egy 10 600 darab újautó-eladási volumen és persze a régi Daciák kivonása a forgalomból, már ennek hatása az előbbihez képest elhanyagolható.
Első az Opel
Magyarországon a legnépszerűbb autómárka még mindig az Opel, több mint 13 százalékos piaci részesedéssel, őt a Suzuki 11,3, a Volkswagen pedig 9,8 százalékkal követi.
Márka | Darab | Piaci súly | Átlagéletkor (év) |
Opel | 496 793 | 13,03% | 15,6 |
Suzuki | 431 432 | 11,32% | 14,9 |
Volkswagen | 371 791 | 9,75% | 15,9 |
Ford | 315 108 | 8,27% | 13 |
Renault | 222 825 | 5,85% | 14,6 |
Skoda | 206 360 | 5,41% | 12 |
Toyota | 201 601 | 5,29% | 12,3 |
Peugeot | 144 263 | 3,78% | 14,8 |
Fiat | 127 118 | 3,33% | 16,2 |
BMW | 125 650 | 3,30% | 13,5 |
Mercedes | 121 006 | 3,17% | 14,4 |
Audi | 117 904 | 3,09% | 14,9 |
Citroën | 99 992 | 2,62% | 14,5 |
f | |||
Forrás: KSH |
A leggyakoribb márkák átlagéletkora kivétel nélkül 10 éven felüli. Azok a márkák, amelyek alacsony értékkel büszkélkedhetnek, mint a Dacia, a Kia vagy a Hyundai, ezt annak köszönhetik, hogy aránylag fiatalok a magyar piacon, vagy népszerűségük az elmúlt 10-15 évben ugrott meg.
Régóta probléma az öreg autók importja
Bár a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint tavaly a használt autók regisztrációja (behozatala) 2 százalékkal 156 ezerre csökkent, ez a volumen még mindig megegyezik az újautó-piacéval. Ezek a kocsik ráadásul 12 felettiek környezetvédelmi besorolásuk alacsony, bizonytalan eredetűek és kártörténetűek.
A szakmai szervezet már régóta lobbizik azért, hogy a magyar szabályozás a fiatalabb autók behozatalát motiválja az idősebbek helyett.
A kártörténeti bizonytalanságok is komoly problémát okoznak - elsősorban a vásárlóknak - erre azonban ma már léteznek olyan megoldások, mint például a Totálkár online lekérdező rendszer. Ebben az alap lekérdezés ingyenes és ha nincs kártörténeti adat, akkor nem is kell semmit fizetni. A részletesebb gépjárműkár-kalkulációs adatok lekérése 3990 Ft. Az adatbázis a javítási kalkulációkat készítők által feltöltött információkat tartalmazza, amelyet a legálisan működő magyar piac szinte teljes egésze használja. Ha a kiszemelt autó balesetes volt az utóbbi 20 évben, és javították idehaza, vagy legalábbis kellett volna, itt szinte biztosan megtalálja.