Nehéz időszak elé néznek a magyar HR-szolgáltatók: a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a magyar gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltségek növekedése lehet – írja közleményében a Jobtain. „A nagymértékű infláció nagyon nehéz helyzet elé állítja a vállalatokat, hiszen, ha emelik a béreket, a termékek előállítása drágul, ami miatt az eladási árat is emelniük kell. Ez viszont a vevőknek jelent majd plusz költséget” – mondta Mihályi Magdolna, a Jobtain HR-szolgáltató ügyvezetője.
Európai szinten Magyarország még mindig vonzó a nagyvállalatoknak, mert Csehországban, Lengyelországban bizonyítottan magasabb a bérszint, mint hazánkban. Egyre inkább konkurenciát jelent viszont a távol-keleti régió, és biztosan lesznek olyan cégek, akiknek a szállítás és a raktározás pluszköltségeivel is jobban megéri hosszútávon a jóval olcsóbb ázsiai munkaerő alkalmazása. Magyarország mellett ebben az esetben legfeljebb az európai felvevőpiac közelsége szól. „A termelő vállalatok esetében egy késztermék árában nagyjából 5-6 százalék körül van a bérköltség. Ha így nézzük, a vállalatok nem sokat tudnak megspórolni a munkaerőn, sőt, most nem azokat az időket éljük, hogy ezen lehessen takarékoskodni” – mondta Mihályi.
Vége az ingyenes, vagy olcsó munkásszállóknak
A Magyarországon foglalkoztatott ukrán munkavállalókat, és sokszor egész családjukat befogadó szállásadók az elmúlt időszakban komoly összegeket fordítottak arra, hogy bővítsék és olyan módon alakítsák át a dolgozók számára fenntartott ingatlanokat, hogy azokban családokat, gyerekeket tudjanak fogadni. Az energia drágulásával jelenleg pedig egyre szűkül a külföldi munkavállalók által igénybe vehető szállások köre. Egy 3-4 fős lakásnál még megoldható a gazdaságos energiafelhasználás, de egy 15-20 fős szálláson már nem kivitelezhető az átlag alatti fogyasztás.
A szálláshelyek ára emiatt 60-70 százalékkal is emelkedhet.
Mihályi szerint azonban így is sok ukrán munkavállaló képzeli el jövőjét Magyarországon.
A termelés szüneteltetése helyett azonban érdemes előrefelé menekülni: a 2008-2009-es, vagy a járvány következtében tapasztalt válság tanulsága is az, hogy azok a cégek maradnak életben, akik a nehéz időkben sem állnak le a termeléssel – írja a Jobtain.
–