Akadozik az egyenletes szállítás egyes termékeknél, amely a kisboltosok egyre növekvő vásárlásaival párosulva polchiányokhoz, átmeneti áruhiányokhoz vezet egyre több boltban” – mondta a portál kiskereskedelmi szektorra rálátó forrása. Ezért látják egyre többen, hogy egy-egy üzletben nincs olaj vagy éppen csirkemell.
A szereplők megtehetnék, hogy – ahogy a benzinkutakon – kettős árazást használnak, de ez nagyon bonyolult lenne – mondta a forrás, aki szerint ezért inkább a tiltás felé mozdulnak a nagykereskedők esetében.
Alapvetően nem a háztartások, hanem vendéglősök, kisboltosok, cukrászdák kezdték el felvásárolni az árstopos termékeket. Ezt azért tették, mert a boltok polcain elérhető, tavaly októberi ár olcsóbb, mint amit a beszállítók kínálnak számukra. Erre válaszul sok kiskereskedelmi cég mennyiségi korlátozást vezetett be – csak háztartási mennyiségben szolgáltak ki árstopos termékeket –, de ez sem volt elég ahhoz, hogy eltántorítsák a nem lakossági vásárlókat. Kisebb mennyiségben, de többször vásárolnak, mert sokkal olcsóbb számukra bemenni a multikhoz, mint a beszállítóktól megvenni az árut.
A Portfolio.hu korábbi becslése szerint ha megszűnt volna az árstop, akkor legalább 20-30 százalékkal nőtt volna a kiskerár a befagyasztott árú termékeknél. Azonban fennmaradt az ársapka, és a termelői árak tovább nőnek, így egyre nagyobb a különbség a multik polcain megtalálható (tavaly októberi) ár és a beszállítók által kínált ár között. Ennek hatására a Lidl nem várt tovább: a vállalat már nem szolgálja ki a nagykereskedőket (akik továbbértékesítik a termékeket valamilyen formában), ha cukrot, lisztet vagy csirkemellet szeretnének venni - tudta meg a portál a Tőzsér Judittól, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetőjétől.