Az év első hat hónapjában több mint 70 ezer új személyautó talált gazdára Magyarországon, ez 29 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben, és azt is jelenti, hogy folytatódik a piac lendületes növekedése - derül ki a Datahouse adataiból.

Óriási Suzuki-fölény

A teljes piacot bemutató adatokban a céges autóbeszerzések és a magánszemélyek vásárlásai együtt szerepelnek. A márkák sorrendjét a Suzuki vezeti a Ford és a Skoda előtt (Az előbbi sorrend a személyautó-eladásokat tükrözi és szerepelnek benne a személyautóként megvásárolt kisbuszok is.)

A lakossági piacról viszont csak a magánszemélyek vásárlásai adnak pontos képet, ezért a Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza a Datahause-tól elkérte ezeket, amelyekből kiderül, melyik a tíz legnépszerűbb autó a magyar piacon. A végeredmény nyomasztó Suzuki-fölényt mutat. A Vitarából 4157 darab kelt el januártól június végéig. A második helyen álló Suzuki SX-Crossból kevesebb, mint fele ennyi, 1824 darab. A harmadik legnépszerűbb autó a Dacia Duster lakosság körében 1059 eladott autóval. A negyedik Opel Astrából (a J és a K verzióból együtt) 1015 fogyott. Ez a négy autó tudta átlépni az 1000 darabos szintet az első félévben. A top 10-es lista második felében két Toyota, a Yaris és a C-HR, a Renault Clio, a Dacia Sandero, a Ford Focus és az Opel Corsa található.

Az is kiderül az adatokból, hogy a dízelek nem rúgnak labdába, a tíz legnépszerűbb autóból kilenc benzines. Egyedül a C-HR lóg ki, mivel annak hibrides verziója is van. (Az alábbi interaktív adatgrafikán látható a legnépszerűbb tíz modell rangsora darabszámokkal.)

A 3-6 milliós sáv

A márkaimportőrök és a kereskedők honlapján található listaárak alapján a Buksza összegyűjtötte, mennyibe kerülnek a slágermodellek. Fontos megjegyezni, hogy az adott típusnál listaárakról és a legolcsóbb felszereltségi szintről van szó. A listaárakból a kereskedők jelentős kedvezményeket adhatnak, ez több 100 ezer forintos vagy akár milliós tétel is lehet. Másik oldalról a magasabb felszereltségi szintek megdobhatják a vételárat.

A legnépszerűbb autók listájából kiderül, hogy a lakosság elsősorban a 3-6 millió forintos sávban lévő autókat keresik, egyesül a Toyota C-HR modellje lóg ki a sorból, amely listaáron közel 7 millió forintról indul.

Nagyságrendileg 55 milliárd

A listaárak alapján meg lehet becsülni, hogy a top 10 lakossági autó mekkora piacot jelenthet a kereskedők, importőrök számára. Közel 55 milliárd forintot. Mivel a top 10 modellből több mint 12 ezer darab kelt el, egy-egy autó listaára pedig átlagosan 4,45 millió forint. A modelleket és a márkákat külön-külön nézve kiderül, hogy a lakossági Vitara-eladások az első félévben több mint 19 milliárd forintot hozhattak a Suzukinak. E mellé jön az SX-Crossok több mint 10 milliárd forintja. Azaz közel 30 milliárd forintért vettek a magányszemélyek a két legnépszerűbb Suzukiból.

A Opelnek közel 8 milliárdot hozhattak a Corsa- és Astra-eladások, a Toyotának a CH-R-ből és a Yarisból 7,3 milliárd forint bevétele szárazhatott. A Dacia kasszáját a Dusterek és a Sanderók 4,7 milliárd forinttal növelték, a Fordnál 3,4 milliárd forint lehetett a focusos bevétel, a Renault pedig 2,2 milliárd forintért adhatott el Cliókat. (A bevételekre vonatkozó adatok a Buksza saját becslései és a márkaimportőrök és kereskedők oldalain - július 9-én megtalálható - alapfelszereltségű autók listaárain alapulnak, a tényleges bevételek így eltérhetnek ettől. A júniusban bekövetkezett forintgyengülés a jövőben szintén befolyásolhatja az új autók listaárait. A cikkben kizárólag a személyautókról van szó, a kisteherautók nem szerepelnek az összesítésben.)

A magyar autópiac első féléves teljesítményét bemutató sorozatunk következő részében a céges autóvásárlásokról lesz szó.

A címlapképen egy Suzuki Vitara látható, forrás: Totalcar.