Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon a Datahouse adatai szerint, ez 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest. Az autópiac már novemberben átlépte a 100 ezres volument.
Tavalyelőtt még nem volt egy olyan hónap, amikor 10 ezernél több kocsit helyeztek volna forgalomban, tavaly viszont már öt ilyen volt. November volt a legerősebb, 12 369 eladott járművel, míg a legkevesebb személyautó januárban kapott forgalmit, 6420 darab.
A márkák versenyét a Suzuki nyerte 15 161 eladott autóval, amellyel a piac 13 százalékát tudta megszerezni. A márka tavalyelőtthöz képest 34,6 százalékos, 2015-höz viszonyítva pedig 120,2 százalékos növekedést tudott elérni, vagyis duplázott.
A Suzuki a Vitarával megszerezte az elsőbbséget a típusok között is. 8786 városi terepjárót helyeztek itthon forgalomba tavaly. Jól teljesített az SX4 S-Cross is, 3407 darabbal. Ignisből 920-at, Swiftből 853-at adtak el.
A második legnépszerűbb márka a Ford volt, 11 372 kelt el belőle, majdnem 20 százalékkal több, mint 2016-ban és 50 százalékkal több, mint 2015-ben.
A legnépszerűbb Ford a Focus volt itthon, 3260 darabbal, de a Kuga SUV-ból is elkelt 2414. Fiesta 1207 embernek kellett, Mondeóból 1153-e adtak el.
Ha valaki csodálkozna, hogy a hazai utcaképet nem igazán meghatározó autók kerültek előkelő helyre a statisztikákban: ez a statisztika tartalmazza a reexportot is, vagyis azokat a kocsikat, amelyeket forgalomba helyeznek, majd 3 hónapon belül adómegfontolásokból kivisznek az országból.
Harmadik helyen végzett a Skoda, 10 523 kocsival. A cseh gyártó 20 százalékot hozott 2016-hoz és 35 százalékot 2015-höz képest.
A Skoda a helyezését nagy részben az Octaviának köszönheti, amely a Vitara mögött végzett, 6105 darabbal. Rapidból 1362, az állami flottákban kedvelt Superbből pedig 1151 kelt el.
Nem volt jó éve az Opelnek, amely már csak a 4. helyet tudta megszerezni, holott 2015-ben még az első volt. A márka 10 189-es darabszáma mindössze 8,6 százalékos növekedés tavalyelőtthöz viszonyítva, és 2015-höz képest is csak 15,3 százalékos plusz. Vagyis a magyarok korábbi kedvence messze a piaci átlag alatt teljesített. Nemrég a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége is arról beszélt, hogy az Opel-kereskedések nem teljesítettek valami jól. (Az Opel persze mozgalmas éven van túl, hiszen már nem a GM, hanem a PSA tagjaként működik és számos költségracionalizálási intézkedés vár rájuk.)
Ettől függetlenül az Astra két generációja - a J és a K - a harmadik legnépszerűbb modell volt itthon tavaly, összesen 4317 kelt el belőlük. Corsából 1883, Mokkából 1379 talált gazdára. A nemrég modellváltáson átesett Insignia 698 embernek kellett tavaly.
Itthon a Volkwagen lett az 5. helyezett, 8546 darabbal. A piaci átlagot ők sem hozták, hiszen 2016-hoz képest 13,4 százalékkal, azt az megelőző évhez viszonyítva pedig 23 százalékkal tudtak növekedni.
Itthon a Golf és a Jetta volt a legnépszerűbb, összesen 2635 darabbal, míg a Passatból 2066-ot helyeztek forgalomba.
Nagyon jól teljesített viszont a Toyota, amely 47,5 százalékos növekedéssel 8139-re növelte eladásait. Ez 2015-höz képest majdnem 110 százalék a plusz.
A Corolla/Auris-család (2285) mellett a Yaris (1926) a Rav4 (1292) és az új C-HR is népszerű volt. Priusból 33 kelt el összesen, ebbe beletartozik a hibrid, a plug-in hybrid és a Prius+ kombi is.
A Toyotát a Dacia követte 7329 darabos eladással. A Dacia szintén elég jól teljesített 2016-hoz képest, 43,1 százalékkal nőtt, 2015-höz viszonyítva pedig duplázott.
A prímet messze a Duster vitte 4018 darabbal, de a Sanderóból is elkelt 1290, a Loganből pedig 1051.
A Renault 5686 darabbal a nyolcadik, 2016-hoz képest csak 16,1 százalékkal nőtt, de a 2015-ös számait 64,3 százalékkal múlta felül, amely erősebb a piaci átlagnál.
A francia gyártó termékei közül itthon a Clio a legnépszerűbb 2294 darabbal, majd a Megane következett 1361-gyel. Szintén népszerű a kis SUV Captur (962).
Kilencedik a Kia, amelyből 4507 kelt el, 15 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A 2015-ös számokat 43,7 százalékkal múlt a felül a dél-koerai márka. Két legnépszerűbb típusuk a Ceed (1429) és a Sportage (1182).
A top 10-be még a Nissan fért be 4257 darabbal. A márka 2016-hoz képest 25,1, 2015-höz viszonyítva pedig 27,6 százalékkal nőtt. A Nissan itthon szinte csak SUV-okat jelent a Qashqai (1999), a Juke (747) és az X-Trail (530) hármas közé csak a Micra (573) tudott beékelődni.
A német prémiumok szegmensben a Mercedes a legerősebb, amelyből 3733 kelt el. Ez 35,7 százalékos növekedés 2016-hoz és 82,5 százalékos bővülés 2015-höz képest. Az Audi és a BMW ennél jóval szerényebb - átlag alatti - növekedést ért el 2017-ben. - Az hozzátartozik az igazsághoz, hogy a Mercedesnél a legnépszerűbb modell a 9 személyes Sprinter volt, többet adtak el belőle, mint az E-osztályból.
A Volvo is nagyon visszafogottan nőtt 2016-hoz képest, csak 6,2 százalékkal. Ez 1437 kocsit jelent.
Az év meglepetése, hogy a Lada, amelyből 980 darabod adtak el, kevesebbet, mint 2016-ban. A Lada 2015 végén jött Magyarországra, az első teljes évben 1,2 százalékos piaci részt tudtak kihasítani, de 2017-ben már csak 0,84 százalékot tudtak elvinni. Ennek okairól a cég később ígért tájékoztatást a Napi.hu-nak.