A statisztikai adatok sorolása általában unalmas, ám amikor olyan drámai változásról tanúskodnak, mint amilyen az európai újautó-eladásokban mutatkozik, akkor nem hagyhatók figyelmen kívül - derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) összesítéséből. A szervezet azt emeli ki az adathalomból, hogy 2020 negyedik negyedévében az Európai Unióban eladott minden hatodik autó elektromosan újratölthető meghajtással rendelkezett (tehát ez volt a teljes negyedéves újautó-eladás 16,5 százaléka).

Jól látható, hogy elsősorban azokban az országokban nőtt a hagyományostól eltérő meghajtású autók értékesítése, amelyek kormányai a koronavírus-járvány okozta keresletkiesést támogatásokkal igyekezték ellensúlyozni, mégpedig úgy, hogy előnyben részesítették az alacsony vagy nulla károsanyag-kibocsátású autók értékesítését. Ennek hatására 2020 utolsó három hónapja a többé vagy kevésbé elektromos meghajtású autók piacának látványos bővülését hozta.

Három számjegyű növekedés

A hibrid meghajtású (benzin-elektromos) autók eladásai 2020 októbere és decembere között az összes uniós értékesítés majdnem 12 százalékát adták, szemben 2019 azonos időszakával, amikor ez az arány még csupán 5,7 százalék volt. Még látványosabb az elektromosan újratölthető autók súlyának növekedése. Ezek a múlt év negyedik negyedévében a teljes eladások több mint 10 százalékát adták szemben az egy évvel korábbi három százalékkal. A hagyományos dízel és benzin üzemanyaggal hajtott autók ugyanakkor még 2020-ban is a teljes piac több mint háromnegyedét képviselték.

Még látványosabb a változás, ha nem az eladásokon belüli részesedést, hanem a növekedési adatokat vizsgáljuk. Ezen a téren az elektromosan újratölthető autók megelőzték a hibrideket is. Míg 2019 utolsó negyedévében bő 130 ezer ilyen meghajtással rendelkező autót adtak el, addig tavaly ugyanebben az időszakban közel félmilliót, ami 263 százalékos növekedés. Ezen belül a tisztán elektromos meghajtású autók eladása 217, a konnektorból újratölthető, de hagyományos motorral is rendelkezőké pedig 331 százalékkal ugrott meg. A háttérben egyértelműen az említett kormányzati támogatások vannak. Németországban ennek köszönhetően a tisztán elektromos meghajtású autók eladása 500 százalékkal nőtt 2020 utolsó negyedében.

 

 

 

 

 

A hibrid meghajtású autók értékesítése eközben "csak" kicsit több mint kétszeresére emelkedett (213 ezerről 435 ezerre), ám 2020 egészét tekintve az alternatív meghajtású autók közül ez a kategória teljesített a legjobban: a hibrid autók eladásai adták a teljes EU-s újautó-eladások több mint 15 százalékát. Az elmúlt év volt az első, amikor az EU-ban januártól decemberig mind az elektromosan újratölthető, mind a hibrid autók értékesítése meghaladta az egymillió darabot.

Folyamatos lemorzsolódás

Eközben a hagyományos dízel- és benzinmotorral hajtott autók részesedése az eladásokban látványosan csökken. Az előbbiek értékesítése 2020 utolsó negyedévében éves összehasonlításban 23 százalékkal esett, aminek eredményeként a dízelmotoros autók részesedése a teljes eladásokban már csak valamivel több mint 25 százalék volt ebben az időszakban, míg 2019 végén még 30 százalék felett volt a súlyuk.

A benzinmotoros autók iránti kereslet több mint harmadával esett ugyanebben az összehasonlításban, részesedésük az értékesítésben drámaian, 56,6 százalékról 40,6 százalékra zuhant.

Ha 2020 egészét nézzük, azaz a január-decemberi időszakot, akkor az EU-s autóeladásokból a dízelesek 28 százalékkal, a benzinesek 47,5 százalékkal részesedtek. A hibridek és villanyautók pedig elérték a két számjegyű részesedést, amire korábban nem volt példa. Vagyis a dízelek aránya tovább csökkent, 2016-ban még majdnem 50 százalékos volt a részesedésük, azóta pedig fokozatosan csökkent.