A halált jelképező kaszásnak öltözött tüntetővel az élükön vonultak utcára a Volkswagen tulajdonában lévő MAN Group teherautó- és buszgyártó vállalat munkavállalói, hogy tiltakozzanak a vállalat 9500 fős tervezett elbocsátása ellen. Ez a munkavállalók több mint negyede Németországban és Ausztriában - írja beszámolójában a Financial Times. A MAN nürnbergi üzemét érintő leépítés csak egy a német autóipar átalakulása miatt várható elbocsátásoknak, amelyek a cégek hazai és külföldi gyáraiban több tíz ezer állás elvesztésével fenyegetnek.
A németországi autóipar összesen több mint kétmillió hazai munkahelyet tart fenn és közvetlenül a GDP öt százalékát hozza. Vállalatai Bajorországban, Baden-Württembergben és Alsó-Szászországban koncentrálódnak. Ezeknek a tartományoknak a gazdasága szenvedi meg leginkább az elkezdődött változásokat. A MAN szakszervezetei hadüzenetnek tartják a cég részéről a brutális leépítést, Markus Wansch, a cég munkástanácsának elnöke katasztrófáról beszél. Nürnbergben 150 éve gyártanak motorokat és más autóalkatrészeket, a cég üzeme 4000 embernek ad munkát a 400 ezres városban.
Hiába a támogatás
A leépítések annak ellenére megindultak, hogy a berlini kormány a koronavírus-járvány okozta válság miatt élesítette a Kurzarbeit programot, amelyben az állam átvállalja a kényszerszabadságra küldött dolgozók fizetésének nagyját. Az elmúlt hetek egymás után hozták a riasztó bejelentéseket. Az elektronikai alkatrészekkel és gumiabroncsokkal foglalkozó Continental autóipari beszállítónál 10 ezer állás van veszélyben a tavalyi 20 ezres leépítés után. A Mahle alkatrész-beszállító 7600 fős "kapacitásfeleslegről" beszél, amiből legalább 2000 Németországra esik.
A családi tulajdonban lévő Schäffler, amelynek központja 20 kilométerre van Nürnbergtől 4400 ember elbocsátását tervezi csak Németországban. A BMW sem kivétel a Bajorországot sújtó leépítések alól: bár korábban bejelentettek egy hatezres leépítést, ezt várhatóan további létszámcsökkentés követi. Mindennek hátteréről mindent elmond a MAN közleménye, amelyben megindokolják a leépítéseket. E szerint az autóipar a korai szakaszában van egy alapvető változásnak, magyarán az áttérésnek a belső égésű motorok használatáról az elektromos és hidrogén meghajtásra.
Rég nem látott krízis
Elmar Degenhart, a Continental vezérigazgatója szerint az elmúlt egy évtized gyors, nyereséges növekedése és foglalkoztatásbővülése után az ágazat a második világháború utáni legsúlyosabb válságához érkezett. A koronaválság akkora visszaesést okozott az autóeladásokban, hogy a piac várhatóan csak 2025-ben fogja elérni a 2017-es értékesítési szintet. Eközben az európai autóipar jelentősége a világ autógyártásában csökken - a mostani váláságban például Európában drasztikusan visszaestek az újautó-eladások, miközben Ázsiában viszonylag stabil maradt a piac.
Az IG Metall szakszervezet, amely Németország 800 ezer autóipari munkását képviseli azzal vádolja a cégek tulajdonosait és menedzsmentjét, hogy a válságot profitjuk maximalizálására használják. Az is igaz ugyanakkor, hogy az elmúlt években a növekvő k+f költségek miatt csökkent az autópiai vállalatok profitrátája. Bár az új, tisztább közlekedés munkahelyeket fog teremteni, előnyben lesznek azok az országok, amelyek fiatalabb, olcsóbb munkaerőt tudnak kínálni.
Megszólal a politika
Válaszul a válságra Nürnberg városvezetése felgyorsította egy új műszaki egyetem alapítását, amely évente 6500 végzőst "termelhet" az autóiparnak. Létrehoznak egy hidrogéntechnológia-fejlesztő központot is, amelyet szintén a város finanszíroz.
Markus Söder, Bajorország CSU-s miniszterelnöke, akinek esélye van arra, hogy a CDU/CSU kancellárjelöltje legyen a jövő évi parlamenti választáson, állami támogatásokat sürgetett az új - még hagyományos meghajtású - autók vásárlásának támogatására. Berlinben egyelőre nem terveznek ilyesmit. Armin Laschet, Észak-Rajna-Vesztfália miniszterelnöke, aki szintén lehet a CDU/CSU kancellárjelöltje, a Continental elbocsátását a hideg kapitalista számításon alapuló döntésnek minősítette, ami nem illik a német szociális piacgazdasági modellhez.
A német autóipar és alkalmazottainak sorsa kétségtelenül azon múlik, hogy hatásos lesz-e ez modell, amelyben a vállalatok irányításába bevonják a munkavállalók képviselőit is. Ennek egyszerre kell megküzdenie a koronaválság és a technológiai forradalom hatásával. Erős munkástanácsra van szükségünk, amely szembe tud szállni a menedzsmenttel - mondja kollégái nevében is Martin, egy 60 éves technikus, aki dízelmotorokat javít és majdnem 30 éve dolgozik MAN-nál.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Itt a fordulat a háborúban? Ötéves tűzszünetről érkezett konkrét ajánlat

Szelfizett a kormányfő a pápa temetéséről, népharag zúdult rá

Lehengerlően olcsó elektromos autóval hozakodnak elő, de magunknak kell összerakni

Régóta várt idő köszönt be az előttünk álló héten, de nem árt közelben tartani az esernyőt

Durván bezuhant Trump népszerűsége

Panellakások: Nem is gondolnánk, micsoda rejtett értékekkel bírnak

Borzalmas baleset az M1-esnél: mentőhelikopter kellett a helyszínre

Ugyanaz az uniós rém fenyegeti a magyar bankokat és a kkv-kat

Befektetne a Toyota: 42 milliárd dolláros kivásárlást fontolgat
