A vita során szóba került az egész kontinens fenyegető válság, aminek következményeként az autógyártóknak most az egész kontinensen gyárbezárásokkal kell szembenéznie. Az eladások ugyanis apadnak.

A 2035-re tervezett zérókibocsátásra való teljes átállás tervének részeként az autók szén-dioxid kibocsátásának törvényes határértékét jövőre közel ötödével, kilométerenként 94 gramm alá kell csökkenteni. Ám az autóipar valamennyi szereplője közölte, hogy az elektromos autók értékesítésének visszaesése miatt ezt nem tudja fenntartani. 

Ennek ellenére Brüsszel szilárdan kitart az álláspontja mellett, mondván, elegendő időt adtak az átállásra az iparnakírja az Euronews. Maros Sefcovic, az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke a parlamentben tartott nyitóbeszédében azt mondta, a célkitűzés biztonságot adott a gyártók és a befektetők számára is, a Nemzetközi Energiaügynökség szerint pedig 2024-ben minden ötödik eladott autó elektromos lehet, emiatt Európa nem engedheti meg magának, hogy lemaradjon a versenyben.

Az alelnök megjegyzéseit több párt is kritikával illette. Jens Gieseke, az Európai Néppárt oldaláról közölte, zsákutcát jelent az elektromos autókra való összepontosítás. Helyette inkább a technológiák szélesebb körű kombinációját kellene a blokknak vizsgálnia.

De bármilyen irányba is folytatódnak a viták, a tények magukért beszélnek: az európai autógyártók rendkívüli módon a kínai gyártók nyomása alatt állnak, és ezt csak tovább súlyosbítják a nemrég megszavazott büntetővámok. 

Oliver Blume, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója egyenesen tart tőle, hogy a kivetett büntetővámok súlyosan visszaütnek Európára.

Ékes példája az európai elektromos autókra való átállás sikertelenségének az is, hogy az 1949 óta Brüsszelben sikeresen működő Audi-gyárat a vállalat a meglévő formájában bezárni készül. A német kormány korábbi külügyminiszterének szavai alapján pedig mindez feleslegesen történik, mivel egy új, dízellel működő, belső égésű autó simán összevethető egy akkumulátoros autóval.

Megint a magyarok szívhatják meg Európa legújabb háborúját?

Még ki se tört a kereskedelmi háború Kínával szemben, amikor az uniós seregek már azon tanácskoznak, hogyan tudnak levonulni a csatatérről, miközben Brüsszelben továbbra sincs döntés az elektromosautó-stratégiáról. Ráfázhat erre Magyarország? Erről is beszélgettünk a közgazdásszal.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.