Az európai autóeladások 3,6 százalékkal nőttek júniusban, miután több mint kétszeresére ugrott az elektromos autók iránti kereslet Olaszországban, köszönhetően annak, hogy Giorgia Meloni miniszterelnök kormánya régóta várt támogatásokat vezetett be.

Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége csütörtökön közölte, hogy az új autók regisztrációja 3,6 százalékkal 1,31 millió darabra nőtt a múlt hónapban az egy évvel ezelőttihez képest. Az elektromos járművek eladásai a régióban változatlanok maradtak, miután a németországi és franciaországi visszaesés ellensúlyozta az olaszországi növekedést, ahol a szállítások több mint kétszeresére nőttek. Európa-szerte enyhén csökkent az akkumulátoros autók piaci részesedése – számolt be róla a Bloomberg.

Júniusban fellendült az európai autópiac

A nemzetközi gazdasági portál szerint a felfokozott olaszországi vásárlások ellenére, összességében az idei nyár első hónapjában a teljesen elektromos járművek regisztrációs aránya 15,9 százalékra esett vissza az unióban az egy évvel ezelőtti 16,5 százalékhoz képest, ami csalódást keltő adat. Az elektromos járművek részesedése júniusig 13,9 százalékra csökkent, szemben az egy évvel korábbi 14,2 százalékkal. 

Az elektromos járművek iránti kereslet több uniós országban is visszaesett, miután számos kormány megszüntette a vásárlásösztönző támogatásokat.

Németországban, Európa legnagyobb autópiacán a kormány decemberben hirtelen leállította a támogatásokat, ami a regisztrációk 16 százalékos visszaesését eredményezte az év első felében. A támogatásokat is visszahúzó Svédországban ötödével csökkentek az eladások.

Ezzel szemben az olasz kormány június elején bevezette a régóta várt támogatásokat, aminek következtében az elektromos járművek regisztrációja több mint duplájára nőtt a hónapban.

Ez egy olyan piac, amely rendkívül érzékeny a szabályozásra

– mondta Fabrice Cambolive, a Renault márka vezérigazgatója egy csütörtöki médiahívásban.

„Az új ösztönzők felpörgetik az elektromos járművek iránti keresletet, miközben az elektromos hibridek iránti keresletet valóban az ügyfelek vezérlik” – fűzte hozz a Renault első embere.

Az átmeneti piaci helyzet arra késztette például a Mercedes-Benz csoportot is, hogy áttekintsék az elektromos járműveknél az  értékesítési céljaikat. A Stellantis leállította az elektromos autók gyártását a torinói Mirafiori gyárában, a Volkswagen pedig júliusban megfontolás tárgyává tette, hogy bezárja az elektromos Audi Q8 e-tront gyártó belgiumi gyárat. A Tesla járművei iránti kereslet tovább csökkent a régióban, júniusban 7,2 százalékkal. Az eladások 12 százalékkal estek vissza az első félévben.

„Az akkumulátoros elektromos járművek veszteségei továbbra is túl magasak, és a beruházásokat csökkenteni kell, és jelenleg is csökkennek” – írta Harald Hendriksen, a Citi elemzője egy havi feljegyzésében.

A magas hitelfelvételi költségek és a visszafogott növekedés Európa-szerte hatással vannak a fogyasztói hangulatra az egész piacon. Az Európai Unióban az autóeladások az idei első félévben például 18 százalékkal maradtak el a 2019-es, pandémia előtti adatoktól.