Idén 20 százalékkal 17 millióra emelkedhet a világszerte eladott elektromos autók száma a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint. Ez nem egyenletesen oszlik a főbb piacok között: Kínában sokkal nagyobb az arány, mint Európában vagy Észak-Amerikában.
Árverseny
Az elektromos autók térnyerésének lassulásához hozzájárult, hogy a vásárlók lelkes első köre megvásárolta a járművet, sokan még várják, hogy olcsóbb legyen és a töltés se jelentsen túl nagy kényelmetlenséget. A gyártóknak így csökkenteni kell áraikat, ráadásul most már erős verseny is kialakult közöttük, ami a fejlődés alapja, így a kezdeti nagy profitmarzsok eltűntek. Most már az a feladat, hogy az ár széles körben a belsőégésűeké alá essen, aminek legfontosabb tényezője az akkumulátor.
Kínában már elég olcsó
Kínában tavaly már az eladott elektromos autók 60 százaléka olcsóbb volt, mint a hasonló belsőégésűek, azonban a fejlett piacokon ez még nem így van. Nem véletlen, hogy a tavaly eladott elektromos autók fele Kínában készült (beleértve az ott gyártott Teslákat is), míg a belsőégésűek piacén a kínai gyártók részesedése csak 10 százalék.
Idén az összes eladott elektromos autó 60 százaléka Kínában fog gazdára találni, az országon belül pedig 45 százalék lesz az eladott elektromosok aránya. Ez már Kína olajfogyasztására és olajimportjára is hatással lehet, ami ha csökkenésnek nem is indul még, már nem növekszik. Az IEA 2030-ra várja az olajfelhasználás tetőzését globális szinten, bár vannak olyan becslések, melyek ezt korábbra teszik.
Töltőhálózat
Kínán kívül még jelentős akadály, hogy a töltőhálózat kiépítettsége még nem elég magas. Kínában ez gyorsan kiépült, más nagyobb piacokon még hátra van a munka nagy része: az Energiaügynökség becslése szerint a jelenlegi nagyjából 4 millió töltőpontszám az évtized végére 15 millióra fog nőni.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Annyian vannak a Szent Péter téren, hogy le kellett zárni – egy világ figyeli a pápa temetését (KÉPEK)

Négy-öt millió magyar ember életét változtatná meg a kormány, konzultáció is lesz róla

Utasok tízezreit érinti a menetrendváltozás májustól

A speckó okostelefont már nem is exportálják a kínaiak

Fordulat a kereskedelmi háborúban: Kína csendesen visszalépett

Meghalt Galkó Balázs

Egy újabb magyar miniszter szólalt meg az uniós tagságunkról, minden megváltozhat

Ezt Erdogannak sem nézik el – Berlin fúrhatja meg a giga hadiüzletet
Újabb kínai autómárka döngeti a magyar piacot
