Kijöttek az első féléves autóeladási adatok az Egyesült Államokban, és érdekes folyamatokat láthatunk. Az talán nem meglepő, hogy a Tesla egyeduralmát senkinek nem sikerült megtörnie, Elon Musk autói továbbra is rendkívül népszerűek, összesen 330 ezer darab talált belőlük gazdára Amerikában.

Uralja a piacot a Tesla

Kínában már előre törtek a helyi gyártók és megelőzték a Teslát, bár hozzá kell tenni, hogy az ázsiai országban olcsó autókat kezdtek gyártani a helyiek, miközben az egy főre jutó vásárlóerő tekintetében Kína lényegesen kisebb piac, így nagyobb az igény az olcsóbb típusok iránt.

Nem kizárt, hogy ha a Tesla is megkezdi az olcsó, tömeges eladásra tervezett kisebb járművek forgalmazását, ez a folyamat változhat.

Most azonban a Tesla a luxuskategóriák mellett a Model 3 és Model Y típusokat gyártja és értékesíti nagy számban, majd rövidesen következik a Cybertruck pickup gyártása, így az olcsóbb típusokra még várni kell.

Vélhetően ennek köszönheti sikerét a Hyundai az amerikai piacon: a Kia típus különösen jól fogy, a koreai gyártó meg is szerezte a második helyet 38 500 darabbal, így az első és a második helyezett számai között majdnem tízszeres eltérés látható.

Harmadik helyen a hagyományos amerikai gyártó

A General Motors, amely az első negyedévben még a második helyen szerepelt, féléves szinten a harmadik lett 36 300 autóval, ami nem nagy lemaradás a Hyundai mögött, ugyanakkor a GM szinte a semmiből növelte meg termelését, ugyanis a növekedés több mint négyszeres a tavalyi első félévhez képest.

A GM-nek így, ha folytatni tudja a növekedést, lehet esélye, hogy a régi amerikai gyártók közül érdemi részt tud idővel kihasítani a piacból.

A németek is a versenyben

Negyedik helyre a Volkswagen került 26 500 darabos eladással, és ez nem meglepő, miután a japán autók múlt századvégi dominanciája után az elmúlt évtizedekben meglehetősen népszerűek lettek a német belsőégésű típusok, elsősorban a magasabb árkategóriában.

A VW esetében ez bő duplázást jelent egy év alatt, így még komoly potenciál lehet a német gyár számára.

Ford

Minimális lemaradással az ötödik helyre került a Ford, 25 700 darabbal. Az amerikai autógyártás egykori forradalmasítója számára azonban ez gyenge eredmény, minimális növekedéssel, miközben tavaly még a második volt a típus a Tesla mögött.

A Ford szerint azonban arról van szó, hogy teljesen átszervezik a gyártást, teljes gőzre kapcsol mexikói gyáruk, így a második félévben már komoly növekedés várható.

A Tesla összességében

A Tesla 30 százalékkal növelte eladásait az első félévben a tavalyi év azonos időszakához képest, azonban ez lassabb ütem volt, mint a teljes piac bővülése, így 70-ről 60 százalékra csökkent a Tesla teljes részesedése.

Persze az USA esetében is lényeges lesz, hogy amikor az olcsóbb típusokat piacra dobja a cég, akkor hogyan alakulnak az arányok, hisz ebben a szegmensben egyelőre nem jelent meg Elon Musk cége. 

A Tesla világszinten egyébként 890 ezer járművet értékesített az első félévben, ebből 446 ezret a második negyedévben. Az idei cél legalább 1,8 millió autó eladása, és ebben nagy szerepe van a termelést most felfuttató texasi gyárnak, amely év végére már éves szinten 500 ezer darabos kapacitással fog dolgozni.