Júliustól egy ideiglenes vám lét életbe a Kínából Európába hozott autókra, a végleges döntést a kérdésben majd csak novemberben hozza meg az Európai Unió. A globális összefonódások miatt azonban az európai gyártók Kínában készülő autóira is vonatkozni fog a büntetővám. 

A Totalcar cikke szerint ráadásul még az is nagy kérdés, hogy mi lesz a kínaiak válasza, illetve hogy mennyivel magasabb árcímkék kerülnek a Kínából behozott autókra.

A kínai autók harmadik legnagyobb exportpiaca az Európai Unió az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság után, 2023-ban valamivel több mint 438 ezer elektromos autót exportáltak az európai unió újautó-piacaira. Ezek együttes értéke 9,7 milliárd euró volt (több mint 3608 milliárd forint). 

Az ellenkező irányba, az EU-ból Kínába majdnem 11,5 ezer autó érkezett, amelyek összértéke 852,3 millió euró (nagyjából 339 milliárd forint) volt. A Kínában gyártott elektromos autók 20 százalékos részesedést szereztek 2023-ban az uniós piacon, ennek azonban kevesebb mint felét adták csak a kínai márkák. A Kínában készült villanyautók jelentős részét ugyanis európai autógyártók hagyományos márkanevük alatt állítják elő és exportálják Kínából a világpiacra.

Mindezek következtében egy nagyon összetett helyzet állhat elő, az összefonódások miatt az extra vám jelentős problémákat okozhat az európai gyártóknak is. Nem véletlenül kritizálták hevesen az uniós lépést a legjelentősebb gyártók, mint például a Volkswagen, a BMW és a Mercedes vezetői. 

Fájnak az európai védővámok, de nem állítják meg a BYD előretörését

A kínai autógyártók többségét komolyan visszaveheti az unió júliusban bevezetett új vámjai, azonban a Szegeden gyárat építő BYD még növelheti is az európai részesedését.