Miközben a Volkswagen azzal fenyegetőzik, hogy a vállalat 87 éves történetében először bezárja németországi üzemeit, a politikusok, akik évtizedeken át védték a dolgozókat a tömeges elbocsátásoktól, a munkások növekvő elégedetlensége és a tömeges sztrájkok veszélye közepette próbálnak megoldást találni a válságra - vázolta a Politico.
Éleződik a helyzet a Volkswagennél. Thorsten Gröger, az IG Metall, Németország legnagyobb szakszervezetének főtárgyalója figyelmeztető sztrájkokat helyezett kilátásba a költségcsökkentésekről a cégvezetéssel folytatandó tárgyalások következő fordulója, december 9. előtt. Sokkal átfogóbb akciókkal fenyegetőzött, ha a tárgyalások rosszul alakulnak.
Kapcsolódó
Megvan a lehetősége a nagyobb léptékű munkabeszüntetésnek. Fel vagyunk készülve erre.
Márpedig Németországban kevés erősebb szimbóluma van az ország növekvő gazdasági gondjainak, mint a VW hanyatlása. A zuhanó nyereség, az európai eladások csökkenése és a fő kínai piac összeomlása közepette az autógyártó a múlt hónap végén jelentette be, hogy németországi gyárak bezárását tervezi.
Ha pedig Donald Trump megválasztott amerikai elnök betartja azt a fenyegetését, hogy vámot vet ki az európai importra, az tovább súlyosbítaná a német gyárak amúgy is nehéz helyzetét.
A VW gondjai a német ipar példázatát jelentik szélesebb értelemben is, mivel a gyártók országszerte leépítéseket terveznek. Az autóiparban jelentkező problémák azonban különösen súlyosan érintik Németországot.
Az iparág a németországi feldolgozóipari munkahelyek 11 százalékáért felelős, az autómárkákon túl a beszállítóikra is kiterjedően. A Bosch máris bejelentette, hogy 3500 munkahelyet szüntet meg, a ZF Friedrichshafen legalább 12 ezer alkalmazott elbocsátását fontolgatja 2030-ig, a Continental pedig 5500 munkahely leépítését tervezi világszerte.
Ez a gazdasági hangulat rányomja bélyegét a február 23-ra tervezett előrehozott választásokra is. A fokozódó harag különösen érintheti majd Olaf Scholz kancellár Szociáldemokrata Pártját (SPD), a munkásság hagyományos támogatóját: a szervezet már most is rossz közvélemény-kutatási adatokkal kénytelen szembesülni.
A párt elválaszthatatlanul kötődik az autógyártóhoz, több szempontból is. Alsó-Szászország, ahol a VW székhelye van, továbbra is az SPD fellegvára. Az állam 20 százalékos részesedéssel rendelkezik a VW-ben, és az állam miniszterelnöke, Stephan Weil SPD-politikus az igazgatótanács tagja.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Itt a fordulat a háborúban? Ötéves tűzszünetről érkezett konkrét ajánlat

Szelfizett a kormányfő a pápa temetéséről, népharag zúdult rá

Régóta várt idő köszönt be az előttünk álló héten, de nem árt közelben tartani az esernyőt

Lehengerlően olcsó elektromos autóval hozakodnak elő, de magunknak kell összerakni

Borzalmas baleset az M1-esnél: mentőhelikopter kellett a helyszínre

Panellakások: Nem is gondolnánk, micsoda rejtett értékekkel bírnak

Ugyanaz az uniós rém fenyegeti a magyar bankokat és a kkv-kat

Tömegbaleset Budapesten: riasztották a tűzoltókat

Ezekre a hibrid autókra esküsznek a magyarok
