Globálisan 5550 munkahely megszüntetését tervezi a Bosch, elsősorban a németországi munkavállalókat érinti a leépítés: a megszűntetett munkahelyek kétharmada – összesen 3800 állás – Németországban található. Sajtóinformációk szerint szociálisan felelős módon kívánják megszervezni az elbocsátásokat.
A most bejelentett számok nem véglegesek, a munkavállalók képviselőivel kezdődő kezdődő tárgyalások után tudják közölni az elbocsátások végleges arányát.
Az IG Metall szakszervezet pénteki közleményében aláhúzta, a német alkatrész-beszállító
- 2027 végéig 3500 állás megszüntetését tervezi a több tartományra kiterjedő számítógépes megoldások részlegében, az intelligens vezetőtámogató rendszerek és megoldások iránti gyenge kereslet miatt.
- Ezenfelül 2027 és 2030 között akár 1300 munkahelyet is leépíthetnek a Schwäbisch Gmünd-i telephelyen.
- illetve 2032-ig további 750 állást szüntetne meg a vállalat (ebből hatszázat 2026-ig).
Erős szociális védőháló
Továbbra is érvényben marad az a 2023 közepén kötött megállapodás, amely 2027 végéig, sőt egyes esetekben 2029 végéig kizárja a németországi beszállítói üzletágban a kötelező elbocsátásokat.
2023 végén a Bosch mintegy 134 000 németországi munkatársából 72 000 dolgozott ebben az üzletágban.
A beszállító az autóipar válságával indokolta költségcsökkentési terveit, mondván: jelentős túlkapacitás van az iparágban, miközben a verseny- és árnyomás erősödött. Ezért a funkciók összevonására és a költségek csökkentésére kényszerül a vállalat.
Ennek érdekében a Bosch meglévő, eltérő költségszerkezetű külföldi üzemeket jobban kihasználják, hogy a kormányrendszereket nemzetközileg versenyképes áron kínálhassák – írja a Welt.
Háborognak a munkavállalók
Idén májusban négy különböző részlegben, összesen mintegy 2200 munkahely leépítéséről döntött a német alkatrész-beszállító. Ezentúl az elmúlt hónapokban számos munkatárs munkaidejét és ennek megfelelően a fizetését is csökkentette a Bosch.
Frank Sell, a beszállítói részleg üzemi tanácsának vezetője szerint a cég legújabb
bejelentése, hogy ilyen mértékű létszámcsökkentést hajt végre, a munkavállalók arculcsapása.
Ezekre a lépésekre reflektálva hangsúlyozta Sell, hogy „mostantól minden szinten megszervezzük az ellenállásunkat ezekkel a tervekkel szemben.”
Tavasszal több ezer németországi Bosch-alkalmazott tiltakozott a tervezett leépítésekkel szemben.
Ahogy mi is írtunk róla: komoly nehézséggel néz szembe a németországi autóipar A Volkswagen bércsökkentést, gyárbezárásokat és munkahelyek megszüntetését helyezete kilátásba, a német járműgyártás legnagyobb beszállítói – a ZF, a Continental és a Schaeffler – pedig szintén több ezer állást számolnának fel.