A brit vásárlókat jelenleg folyamatosan áremelkedések sújtják, mivel a tejtől a margarinig, a kekszektől a kenyérig mindennek lassan, de biztosan emelkedik az ár. Ennek eredményeképpen számos kiskereskedő bevezette az árkategóriákat, vagy bővítette sajátmárkás kínálatát, miközben azért küzdenek, hogy vonzzák a vásárlókat, akik megfizethetőbb árú termékeket keresnek.
A friss élelmiszerek inflációja, amely augusztusban Nagy-Britanniában elérte a 10,5 százalékot, 2008 óta a leggyorsabb ütemben emelkedik, és ez az egyik fő oka annak, hogy a fogyasztók a megfizethetőbb sajátmárkás termékek felé fordulnak.
A Barclaycard kutatása szerint a fogyasztók 47 százaléka választja a sajátmárkás termékeket, hogy megküzdjön az emelkedő árakkal, míg a Voucher Codes adatai azt mutatják, hogy a fogyasztók mindössze 2 százaléka részesíti előnyben a nagy márkákat, amikor élelmiszervásárlást végez – írja a Grocery Gazette.
Hogyan hatott az fmcg-márkákra a megélhetési válság?
Miközben sok fogyasztó a költségek mérséklése érdekében eltávolodik a megbízható márkáktól, sok nagynevű márka azt is tapasztalja, hogy a fogyasztók ellentmondásban vannak az olcsó alternatívák és a megszokott minőség és íz között.
Milyen mértékben érinti tehát az infláció az fmcg-márkákat, mit tehetnek a fogyasztói hűség megőrzése érdekében, és képesek-e visszatérni? A sajátmárkás termékcsaládok felé történő jelenlegi elmozdulás ellenére valószínű, hogy sok bevált fmcg-márkát fogyasztó visszatérő lesz, amikor nem lesznek ilyen nehéz idők, mivel az imázs és az ízek a márkaértékük kulcsfontosságú összetevőinek bizonyulnak.
David Sables, a Sentinel Management Consultants vezérigazgatója a Grocery Gazette-nek azt mondta, hogy vannak bizonyos területek, amelyeken sokan nem szeretnének megszorításokat tenni, és ragaszkodnak az általuk ismert és kedveltmárkákhoz. "Ez egy olyan időszak, amikor mindenki jobb árakat akar, azonban azt tapasztaljuk, hogy elég sok olyan fogyasztó van, aki mindig csak a nagy márkákhoz való hűséggel fog vásárolni" – tette hozzá a vezérigazgató.
John Want, a Rich Products Corporation globális pékáru- és élelmiszerspecialista értékesítési, marketing és k+f igazgatója úgy véli, hogy a fogyasztók még mindig szívesen fizetnek többet egy prémium termékért, ha azt élvezetnek tekintik. Szerinte a márkák biztosítékot nyújthatnak, és a fogyasztók bíznak abban, hogy az íz és a minőség megfelel. Hozzátette: "Ez különösen fontos a kényelmi fogyasztásban, ahol a sajátmárkás termékek kínálata nem annyira fejlett".
Bryan Martins, az Ecotone Kallo, Clipper és Whole Earth márkákért felelős marketingigazgatója szerint az fmcg márkák esetében, amelyek nagymértékben a fenntartható és környezetvédelmi etikára épülnek, "az ár-érték arány többet jelent, mint az alacsony árak önmagukban". Ennek ellenére Martins szerint az ár "továbbra is kulcsfontosságú szempont", különösen azok számára, akik a legnagyobb nyomást az emelkedő infláció miatt érzik. - A környezetvédelem iránt mélyen aggódó vásárlók, akiket "Eco Actives"-ként határozunk meg, az elmúlt két évben megduplázódtak. Bízunk abban, hogy ez a fogyasztói kör tovább fog növekedni, mivel a Kantar kutatása szerint 2030-ra az Eco Actives a lakosság 62 százalékát fogja képviselni - tette hozzá.
A reklámok visszaszorítása lehetővé teszi a márkák számára, hogy túl nagy károk nélkül spóroljanak a költségeken. "Ezt a márkák rövid ideig megúszhatják, mert ha egyszer már megszerezték a márka hűségét, a fogyasztók kevésbé fogják észrevenni, hogy csökkent a márka részesedése" - mondta Bryan Martins.