A jobb létre szenderül Malév romániai megfelelője, a Tarom 2016 tavasza óta már a nyolcadik vezérigazgatóját fogyasztja. Az eddigi eredmény: csökkenő utasszám és piaci részesedés, hatalmas deficit. Úgy tűnik, a Tarom ezzel az igazgatófluktuációval bekerülhetne a Guiness Rekordok Könyvébe - derül ki a Maszol háttéranyagából.
A korábban a cégnél irodavezetőként dolgozó Madalina Daniela Mezei személyében június végén új vezérigazgatót kapott az állami légitársaság. Újabb világrekordgyanús körülmény, hogy Mezei március óta a negyedik vezérigazgató a Taromnál.
A bajok a 2000-es évek második felében kezdődtek a cégnél. Látva a halmozódó veszteséget 2012-ben Christian Heinzmann személyében egy belgát neveztek ki a szállítási minisztériumnak alárendelt cég élére. A menedzser havi 14 ezer eurót (4,5 millió forint) keresett, ám teljesítménye távolról semmivel sem volt jobb, mint hazai elődeié.
Ámokfutás
A Tarom vesztesége ugyan mérséklődött, de ez sem feltétlenül Heinzmann érdeme, nagyobbrészt annak volt betudható, hogy időközben jelentősen csökkent a kőolaj világpiaci ára, s ezzel a Tarom üzemanyagköltsége. Eközben tékozló koldusként nagy pénzeket költöttek marketingre, részben névtelen bloggerek által folytatott propagandára.
Heinzmann ámokfutása 2016 tavaszán ért véget, s elkezdődött az ideiglenes igazgatók jövés-menése. A sort a Tarom volt pénzügyi igazgatója kezdte, aki márciustól augusztusig volt a cég első embere, őt egy az energiaiparból igazolt vezető követte, aki hat hónapot bírt ki a Tarom élén. Az utána kinevezett főnök 2017 februárjában az Olténia Országos Lignitvállalattól érkezett, aki szintén nem Tarom igazgatóként ment nyugdíjba.
Őrült staféta
Ugyanebben az évben augusztusban egy pilóta lépett a helyére, aki két hónap alatt rájött, hogy sokkal jobban ért a repülőgépek, mint a légitársaság vezetéséhez, s visszatért a pilótafülkébe. Utódja a Tarom Tel-Aviv-i kirendeltségének vezetője lett, aki egy hónap után átadta a helyét egy sikeres személyautó-kereskedőnek. Őt követte az igazgatói székben idén márciustól négy vezető, akik közül az egyik két hétig állt a cég élén.
A Tarom tavaly 130 millió lej (8,7 milliárd forint) deficitet könyvelt el, amivel a 2009 óta halmozódó veszteségállomány 1,73 milliárd lejre (116 milliárd forint) duzzadt. Az állami vállalat vergődését jól illusztrálja az a tény, hogy tavaly csak 2,7 millió utast szállított, míg a romániai piacvezető Wizz Air 8,3, a román fapados társaság, a Blue Air pedig 5 milliót.