Tovább erősödik Európában a tisztán elektromos meghajtású autók súlya az újautó-eladásokban - derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adataiból. A harmadik negyedéves értékesítési adatok alapján ezek piaci részesedése hajszálra megközelítette a 12 százalékot, szemben a 2021. harmadik negyedévi kevesebb, mint 10 százalékkal.
A benzines és elektromos meghajtást ötvöző hibrid autók részesedése szintén nőtt, mégpedig az egy évvel ezelőtti 21,2 százalékról 22,6 százalékra. Eközben piaci részedésük csökkenése ellenére mindig a benzin- és a dízelmotoros autókból adják el a legtöbbet, így hagyományos meghajtású autók súlya az eladásokban 54,3 százalék.
Benzinmotoros autóból kicsit több mint 823 ezer talált új gazdára 2022 júliusa és szeptembere között, aminek következtében az ilyenfajta autók piaci részesedése egy év alatt 39,3 százalékról 37,8 százalékra csökkent. Dízelmotoros autóból valamivel több mint 360 ezret adtak el, így ezek piaci részesedése 17,5 százalékról 16,5 százalékra csökkent.
Milyen hibrod?
A statisztika értékeléséhez ugyanakkor hozzátartozik, hogy az ACEA-adatok valamennyi hibridet ide sorolják, azaz a full vagy lágy hibrideket is, utóbbiaknál – ahogy arról a korábban a Totalcar részletesen írt – az elektromos rendszer induláskor és gyorsításkor segítenek, amitől valamivel nyomatékosabbnak érezheti a sofőr az autót, de legfeljebb minimális csökkenést tapasztalhatunk a károsanyag-kibocsátásban vagy a fogyasztásban. Ellentétben a full hibridekkel, amelyek belső égésű motor mellett egy (vagy több) villanymotor is dolgozik. Az energiát akkumulátor tárolja, de nem kell töltéssel a foglalkozni, az energiatárolást, -felhasználást és -visszatermelést megoldja az autó magának. Tisztán elektromos üzemben nem igazán, vagy csak minimális távokon használhatók, viszont városi araszolgatáskor az idő nagy részében a villanymotor dolgozik, csökkentve a károsanyag-kibocsátást és a fogyasztást.Rohamos növekedés
Eközben a tisztán elektromos meghajtású autók eladása átlagosan 22 százalékkal közel 260 ezerre ugrott. Dánia és Olaszország ezúttal kivétel volt, ezekben csökkent az ilyen autók eladása, ám Cipruson, Lettországban, Romániában és Bulgáriában három számjegyű százalékkal nőtt.
A konnektorból tölthető hibrid meghajtású autók eladása hat százalékkal csökkent, főként a nyugat-európai értékesítések visszaesése miatt. A benzin-elektromos hibrid meghajtású autók eladásai majdnem hét százalékkal nőttek: Németországban kissé visszaesett ezek eladása, ám Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban két számjegyű tempóban nőtt.