A norvég akkumulátorgyártó Morrow Batteries jelenleg óriási pénzügyi nehézségekkel néz szembe. A Bloomberg arról ír, hogy a bajba jutott vállalat sürgősen várja a kormányzati források jóváhagyását, hogy új befektetőket találhasson.
A céget körülölelő probléma újabb csapást jelent az iparágnak, miután a svéd Northvolt startup összeroppanása is komoly aggályokkal, csődeljárás megindulásával,valamint csődvédelembe való meneküléssel járt.
Az utolsó pillanatig titkolták: itt az európai akkugyártás csődje
A két gigagyárat is magáénak tudó Northvolt összeomlása azzal kezdődhetett, amikor a BMW visszavonta 2 milliárd eurós akkumulátorszerződését. Ez a becsődölés pedig az európai akkumulátoripar egyik legjelentősebb kudarcát jelenti. Részletek cikkünkben.Most kiderült:
a Morrow 1,5 milliárd korona (kb. 52,8 milliárd forintnak megfelelő) állami finanszírozás folyósítására vár,
holott pont idén nyitotta meg az első lítium-vas-foszfát akkumulátorgyárát.
A vezérigazgató szerint a helyzet rendkívül kritikus az akkuipari cég jövője szempontjából.
A Morrow számára ez a létezésről vagy nem létezésről szól. Kockázatkönnyítés nélkül nem tudjuk megtartani vagy vonzani a befektetőket, hogy velünk együtt dolgozzanak a vállalat továbbfejlesztésén
– fogalmazott Lars Christian Bacher.
A hitelkérelmet mérlegelő kormányzati ügynökség, az Innovation Norway javaslatot tett a feltételekre, leszögezve, hogy az 500 millió koronát meghaladó kölcsönök drágábbak lesznek. Bacher szerint a helyzet még képlékeny, és folynak a tárgyalások a piaci feltételeknek megfelelő hitelről.
A pénzszűkébe került Morrow részvényesei között olyan jelentős vállalatok bukkannak fel, mint az A Energi, az ABB és a Siemens. Eddig több mint 3 milliárd koronát fektettek be a norvég cégbe.
Az ígért állami támogatás és elkötelezettség kulcsfontosságú ahhoz, hogy pozitív jelzést küldjünk az új befektetőknek
– húzta alá Brandon Spencer, az ABB egyik vezetője.
Egyébiránt a 2020-as alapítású Morrow júniusban nyújtotta be pályázatát, és a jövő hónap végéig kíván állami támogatást szerezni a gyár költségeinek kifizetéséhez.
Végül a lap megjegyzi, hogy az akkuvállalat helyzete jól példázza az európai akkumulátorgyártók, vagy épp a járműgyártás nehézségeit a dél-koreai, illetve kínai dominanciával szemben. Igaz, az elektromos autók iparágában a távol-keleti cégek körében is megszenvedik a jelen időszakot.