A technológiai óriás első elektromos autóján dolgozó Apple-alkalmazottak 2020-ban építettek egy prototípust, amelyet "Bread Loaf"-nak (Kenyér Cipónak) neveztek el, és amelyet időnként becsmérlő jelzőként használtak.
A négyüléses prototípus egy kisbuszra hasonlított, amely – ahogy a Bloomberg írja – „lekerekített oldalakkal, teljesen üvegtetővel, tolóajtókkal és fehér falú gumiabroncsokkal” rendelkezett. A design később változott, amikor a projekt vezetője egy másik céghez került, de a "Bread Loaf" egy olyan fejlesztés, amely 2020-ban eljutott a tesztpályákra.
Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook is részt vett azon a bemutatón 2020 elején, ami klasszikus példája annak, hogy a főnöknek való imponálás visszafelé sülhet el.
A Bloomberg szerint az Apple csapata kilenc hónapot töltött a koncepciót bizonyító bemutató előkészítésével, amelyet alaposan megterveztek és Cook biztonsága érdekében finomhangoltak.
Teljes önvezetést akartak a főnökök
A projekt vezetői azt akarták tanácsolni Cooknak, hogy törekedjen a feltételesen automatizált vezetésre, amely úgy van felépítve, hogy bizonyos helyzetekben a sofőr egy pillanat alatt átvehesse az irányítást az autó felett.
Cooknak és más Apple-főnököknek azonban annyira megtetszett a demó, hogy a teljes önvezető kifinomultságú csomagot akarták, amikor a számítógép minden körülmények között képes vezetni
– számolt be róla a Bloomberg.
Az Apple autós programjának végleges elkaszálása akkor következik be, amikor az elektromos járművek piaca lelassult a korai nagy hype és az eladások kezdeti fellángolása után. A drága, prémium kategóriás EV-k iránti kereslet az Egyesült Államokban csökken, és az autógyártók, például a Ford és a Tesla az elmúlt évben bejelentették, hogy késleltetik az új EV-infrastruktúrába történő beruházásaikat.
Idén február 27-én az Apple közölte a munkatársakkal, hogy felhagy az autó fejlesztésével. Ez a döntés, bár hirtelen jött, nem volt meglepetés.
Az elmúlt évtizedben a vállalat legalább öt különböző nagy terven dolgozott, több mint egymillió mérföldet tett meg az önvezető rendszerek prototípusaival, mérnököket és tervezőket vett fel, hogy aztán elbocsássa őket, és partnerséget vagy felvásárlást fontolgatott többek között a Teslával, a Mercedes-Benzzel, a BMW-vel, a Volkswagennel és a McLarennel.
Az autós program évente átlagosan nagyjából 1 milliárd dollárba került (ami az Apple egy évtizeddel ezelőtti kutatás-fejlesztési költségvetésének közel egyötöde), a chipekkel, kameraérzékelőkkel, felhőszolgáltatásokkal és szoftverekkel foglalkozó külső csapatok pedig további több százmillió dollárral növelték az éves kiadásokat.
A Bloomberg szerint, amely elsőként számolt be a döntésről az ügyet ismerő személyekre hivatkozva, a vállalat mesterséges intelligencia részlegéhez kerül át a "Project Titan" néven ismert projekten dolgozó számos alkalmazott.
Az AI átvett mindenkit
A mesterséges intelligencia (AI) viszont mostanában van nagy divatban, és az Apple jelentette erőforrás-áthelyezés segíthet az olyan riválisokkal szemben, mint a Microsoft és a Google, amelyek az áttörést jelentő technológiával szemben előretörtek.
A technológiai óriás követi a trendet, a befektetők lelkesedése az elektromos járművekkel kapcsolatos befektetések iránt csökken, a mindenféle AI iránti őrület közepette
– mondta Susannah Streeter, a brit Hargreaves Lansdown befektetési platform pénz és piacokért felelős vezetője.
„Létfontosságú, hogy az Apple egy lépéssel az emberek által áhított technológia fejlesztése terén az élen maradjon, hogy igazolja termékei magas árát, ezért elengedhetetlen, hogy teljes mértékben feltárja a mesterséges intelligencia lehetőségeit a jövőbeli kínálatában” – írta jegyzetében.
Hogyan váltak az EV-k hatalmas csalódássá
Szakértők korábban azt feltételezték, hogy az Apple valószínűleg inkább egy vagy több gyártóval működik majd együtt az autó operációs rendszerének, önvezető szoftverének vagy más kapcsolódó technológiának az értékesítésében, mintsem a teljes jármű gyártásában.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója 2020-ban azt állította, hogy megpróbálta eladni az EV-vállalatot az Apple-nek egy nehéz időszak alatt, de az Apple vezérigazgatója, Tim Cook nem volt hajlandó találkozni vele.
Szintén abban az évben a Morgan Stanley elemzői azt mondták, hogy egy Apple-autó „korszakalkotó lehet” az elkövetkező évtizedekben az autó- és a mobilitási ipar számára, hasonlóan ahhoz, ahogy az iPhone felforgatta a mobiltelefon-ágazatot.
A Foxconn másképp látja
Lehet, hogy az Apple félretette a terveit, hogy betörjön a rendkívül versenyképes EV iparágba, de az egyik legnagyobb partnere nagy lehetőséget lát benne. Az iPhone-okat gyártó Foxconn az elektromos autók gyártása felé terjeszkedik, és az értékesítés idén kezdődik. Young Liu vezérigazgató nemrégiben azt nyilatkozta a CNN-nek, hogy az EV üzleti modellt újra fel kell találni.