A francia Peugeot-Citroën PSA és az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vezetősége egyesülési tárgyalásokat folytat - írja a Financial Times (FT) az ügyhöz közelálló forrásokra hivatkozva. Az üzletet úgynevezett all-stock merger formájában valósítanák meg, ami azt jelenti, hogy a két cég részvényesei azonos értékű új papírokkal válnának a 47 milliárd dollár körüli értékű új vállalat tulajdonosaivá. Carlos Tavares a francia vállalat vezére lehetne a közös cég vezérigazgatója, míg John Elkann az olasz-amerikai cég első embere az elnöke.
Az előbbit a vállalategyesítés szakértőjének tartják annak alapján, ahogy az német Opelt összefonta a PSA-val, az utóbbi az olasz Agnelli család, az FCA tulajdonosának tagja. Az FT egyik informátora szerint a tárgyalások egész évben folytak, csak akkor szakadtak meg, amikor az FCA a Renault-val tárgyal az egyesülésről. A két vállalat rövid közleményben tudatta a tárgyalások tényét, de nem közölt részleteket. Tavares és Elkann személyesen egyeztet, ám ez még korai fázisában tart és semmi garancia nincs arra, hogy végül összejön az üzlet.
Tetszik a tőzsdének és az elemzőknek
A New York-i tőzsdén jegyzett FCA részvényei hét százalékkal ugrottak meg a hírre, de hosszabb távon a francia vállalat áll jobban az értékpapírpiacon. Idén eddig 38 százalékkal erősödtek részvényei, míg az olasz-amerikai cég összesen csak egyszázalékos pluszt tud felmutatni. A PSA piaci értéke 23,6 milliárd euró, azaz 26,2 milliárd dollár, míg az FCA-é 22 milliárd dollár.
Az elemzők pozitívan értékelik a cégegyesülés lehetőségét. A két cég között bruttó hétmilliárd euró szinergiát látnak, amelyből 2021 és 2023- között jelentős költségcsökkentést hozhatnának ki - véli Arndt Ellinghorst, az Evercore befektetési tanácsadó cég szakértője. Az FCA-nak növelnie kénye európai eladásait, míg a PSA gyakorlatilag nincs jelen az USA autópiacán - teszi hozzá Philippe Houchois, a Jefferies pénzügyi szolgáltató cég autóipari elemzője. A PSA segíthetné az alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák terén az FCA-t.
A francia vállalatban ugyan 12 százalékos részesedése van az államnak, ám Houchois úgy véli, hogy ez kevésbé akadályozná a PSA és az FCA egyesülését, mint a Renault-ban birtokolt 15 százalékos állami tulajdonrész, főként azért, mert ezúttal nincs jelen harmadik szereplő, mint az utóbbi esetben a Reanult partnere, a japán Nissan. Az elemzők szerint a párizsi kormány kerülné azt a látszatot, hogy egy újabb autópari egyesülés bukik el az ellenállásán.
Régi igazság
Sergio Marchionne, a Fiat és a Chrysler házasságának kitalálója és végrehajtója, illetve haláláig a cég vezetője folyamatosan arról beszélt, hogy az autóiparban a gyártók konszolidációjára van szükség. Az a vállalat, amely évi hatmilliónál kevesebb járművet ad el, el fog bukni az új technológiaik óriási fejlesztési költségein, illetve a világ autópiacának érettségén, azon, hogy erősen korlátolt az extenzív bővülés lehetősége.
Marchionne 2015-ben szorgalmazta a General Motors és a Fiat Chrysler egyesülését, ám lepattant Mary Barra-ról a GM vezérigazgatójáról. Az Agnelli és a Peugeot család egy évtizeddel ezelőtt már folytattak egyesülési tárgyalásokat, ám akkor a Fiat végül a Chryslerrel házasodott össze.