Kis túlzással szinte az a helyzet, hogy akár nyári szünetre is mehettek volna az európai autógyártók augusztusban. A múlt hónapban ugyanis 18 százalékkal kevesebb újautót sikerült eladni, mint egy évvel korábban, az igazi dráma azonban az elektromos autók piacán történt, ahol 44 százalékos visszaesést mértek, az előző havi 11 százalékos mínusz után - derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) csütörtöki adataiból.

Újautó eladások alakulása az EU területén. Forrás: ACEA

Ugyanakkor Magyarországon az elektromos eladások bővültek (518 darab volt a havi értékesítés), de ebben fontos szerepe lehetett a kormányzati támogatásoknak - értékelte a statisztikákat az Erste.

Az európai autópiac négy meghatározó országában mindenhol zuhantak az eladások, Németországban 28, Franciaországban 24, Olaszországban 13, Spanyolországban pedig 6,5 százalékkal adtak el kevesebb újautót. 

A 44 százalékos visszaesés az akkumulátoros-elektromos szegmensben azt jelenti, hogy 92 627 autót sikerült csupán eladni, szemben az egy évvel ezelőtti 165 204-el. Németországban 69, Franciaországban 33 százalékkal kevesebb EV-autót vásároltak.

Mindez oda vezetett, hogy az EV-autók aránya Európában 14,4 százalékra zuhant vissza a tavaly augusztusi 21 százalékról. 

A plug-in hibrid autók regisztrációját szintén jelentős, 22 százalékos csökkenés jellemezte. Benzinautókból 17 százalékkal fogyott kevesebb, a dízelekből 26 százalékkal.

Kongatják a vészharangot az európai autógyártók

A statisztikákat látva azonnali intézkedést várnak az európai autógyártók az uniós intézményektől, hogy azok enyhítsenek a szabályozói környezeten, még mielőtt a személy- és kistehereautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási célkitűzések jövőre hatályba lépnek.

Az ACEA emellett arra kéri az Európai Bizottságot, hogy az eredetileg 2026-ra és 2027-re tervezett szén-dioxid-szabályozási felülvizsgálatot (a könnyű- és nehézgépjárművekre) hozza előre 2025-re.  

Az ACEA szerint hiányoznak a zéró kibocsátású járművek gyártásának és elterjedésének feltételei: a töltő- és hidrogénfeltöltő infrastruktúra, a versenyképes gyártási környezet, a megfizethető zöld energia, vásárlási és adókedvezmények, továbbá a nyersanyagok, a hidrogén és az akkumulátorok biztonságos ellátása.