Az Európai Unió 2025. január 1-jétől drasztikusan csökkenteni fogja a gépjárművek legmagasabb megengedett széndioxid-kibocsátásának felső határát. Ez a gyakorlatban várhatón azt jelenti, hogy a legtöbb autógyártónak a súlyos bírságok elkerülése érdekében az eladások legalább 20 százalékát az elektromos járművek piacán kell teljesítenie, magyarul kevesebb hagyományos, belső égésű motor hajtotta autót dobhatnak piacra, szemben az akkumulátoros járművekkel.

Az uniós szabályozás egyenes ágú következménye, hogy a szigorú kibocsátási szabályok ellensúlyozására és a profit érdekében, az európai autógyártók emelik a hagyományos benzines járművek árát, miközben kedvezményeket kínálnak az elektromos járművekre – írja az Automotive News Europe, amely az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adataira hivatkozva hozzáteszi: idén a régióban eladott autók mindössze 13 százaléka volt elektromos.

A szigorúbb szabályok bevezetésére ráadásul akkor kerül sor, amikor az ágazat már így is többletkapacitással küzd az e-autók frontján, többek között a gyenge eladások, illetve az egyre erősödő kínai verseny következtében. Az autógyártókra kiszabott bírságok elérhetik akár a 15 milliárd eurót is. A Transport & Environment nevű zöld érdekvédelmi csoport szerint azonban a bírságok valószínűleg ennél jóval alacsonyabbak, 1 milliárd euró körüliek lesznek.

A Volkswagen, a Stellantis és a Renault csoport az elmúlt két hónapban több száz euróval emelte meg a belső égésű motoros modellek árát, visszafogva a keresletet ezek járművek iránt, egyúttal vonzóbbá téve a drágább elektromos modelleket. A múlt hónapban a Stellantishoz tartozó Peugeot márka Franciaországban az elektromos autók kivételével valamennyi benzines modelljének árát 500 euróval megemelte. A Renault Clio SCE 65 például 300 euróval lett drágább.

A Stellantis európai vezérigazgatója, Jean-Philippe Imparato idén ősszel azt nyilatkozta: készek csökkenteni a belső égésű motoros járművek gyártását, továbbá emelni az árakat, biztosítva a CO2-célkitűzések teljesítését. A Volkswagen az elmúlt hónapokban már levitte ID.3 nevű elektromos járművének árát: Németországban például 30 000 euró (közel 12 millió forint) alá csökkentve.

Hihetetlenül vonzó áron robban be a piacra a Toyota új elektromos autója

Alig 5,4 millió forint a belépőára a Toyota új elektromos autójának. Az egyetlen szépséghibája a történetnek, hogy a bZ3X nálunk nem lesz kapható.

A részletekről ITT írtunk bővebben.