Az örök nyár birodalmában, Rio de Janeiróban lépni sem lehet, akkora a tömeg a híres strandokon, köztük a Copacabanán és az Ipanemán. A napozóknak és a környék sétálóutcáin korzózóknak nem kell attól tartaniuk, hogy étlen-szomjan maradnak. Az élelmiszer- és italárusok a hagyományos helyi ételektől és a tengeri herkentyűktől a burgereken és hot dogokon át a fagyiig és a jéghideg sörig az enni-innivaló széles választékát kínálják - derül ki a BBC tudósításából.

A vállalkozóknak, akik egy része magányos harcos, másik része kisvállalkozás, különösen fontos piacok a strandok, mivel brutálisan sok potenciális fogyasztót koncentrálnak egy helyen. Kevesen tudják ugyanakkor, hogy éppen emiatt arra is alkalmasak ezek a helyek, hogy a kereskedők különösebb befektetés, reklám nélkül kipróbálják új ételeiket és italaikat. Ami itt beválik, azt nyugodtan felvehetik hagyományos vendéglőik étlapjára is (már ha ilyeneket is üzemeltetnek.)

Tudatmódosító burger

Ahhoz, hogy valaki árusító legyen a strandokon, elegendő beszerezni egy szimpla engedélyt a riói helyhatóságtól. Ez szakszerűen megfogalmazva azt jelenti, hogy könnyű a piacra lépés. Nincs szükség üzlethelyiségre vagy az adóhivatalhoz bekötött pénztárgépre sem. A 27 éves Raphael Kras egyike azoknak a vállalkozóknak, akik éltek a strandok kínálta lehetőséggel. A férfi, aki vegetáriánus, hét évvel ezelőtt azt tapasztalta, hogy a napozók nem tudnak vega kaját venni.

Megalkotta hát saját szójaburgarét, megpakolta vele hőszigetelt hátizsákját, kitalált egy szokatlan reklámszöveget, és elindult a strandra. Pr-szlogenje szerint Hareburgerre keresztelt vegetáriánus szendvicsének fogyasztása intergalaktikus élményt nyújt és tudatmódosító hatású. Kras 50 reálból (21 dollár) indította el vállalkozását. Ebből a pénzből nyolc Hareburgert állított elő és adott el összekötve a kellemest a hasznossal, a strandolást a pénzkeresettel.

A vega burger bevált: a vállalkozó 2010-ben megnyithatta első vendéglőjét az Ipanema közelében. Ma már 14 alkalmazottat foglalkozta és második étterme bemutatkozására készül Rio belvárosában. Emellett egy elosztóközpontot is fel akar állítani. Nem rossz eredmény ahhoz képes, hogy 2006-ban tényleg ufónak nézték, amikor vegetáriánus kajával kínálta a kevéssé egészségtudatós strandolókat.

Özönvíz

A kívülállónak ugyan az a benyomása lehet, hogy Brazíliában mindig süt a nap, ám valójában ez nincs így. Előfordul, hogy esik, pontosabban ott ez azt jelenti, hogy ömlik az eső. Ezért a strandárusok üzletében az időjárás jelenti a legnagyobb bizonytalansági tényezőt. Kras, aki nem adta fel a strandon árusítást sem, a hétfő reggeli heti időjárás-jelentés alapján dönti el, mennyi ennivalót vigyenek a napozóknak.

A General nevű vállalkozás vezetői szintén sűrűn kémlelik az eget. Az életmaradékkal nem tehetnek mást, mint hogy kidobják vagy odaadják a riói nyomorgóknak. Az 50 évvel ezelőtt alapított cég számos éttermet üzemeltet a városban, mégsem hagyta el a strandot. Ahogy vezetői mondják: hűségesek maradnak ahhoz a helyhez, ahol a bizniszt kezdték. Másrészt naponta ezer hot dogot adnak el minden egyes strandon.

Őrült verseny

Hiába az örök nyár földje, Brazíliában is vannak jobb és rosszabb szezonok. A General hamburgerből naponta 80-at ad el áprilistól novemberig, míg a déli félteke nyarán ez felmegy 300-ra. A fagyisoknak még több fejtörést okoz az időjárás és a szezonalitás. Egyikük elmondása szerint nyáron érik el bevételük 64 százalékát.

Ugyanakkor manapság a brutálissá fokozódott verseny támasztja a legnagyobb kihívást a cégekkel szemben - mondja Reginaldo Silva, a General strandértékesítésért felelős vezetője. Az elmúlt öt évben jelentősen nőtt a kereskedők száma. A hivatalos adatatok szerint a riói strandokon 1154 bejegyzett vállalkozás árusítja az enni- és innivalót, amelyek életét rengeteg bejegyzés nélkül működő versenytárs keseríti meg.