Az orosz AvtoVAZ autóipari konszern jövőre csökkentheti az autógyártást az eladások meredek zuhanása és a rubel leértékelődése miatt. Mindezt Maxim Szokolov, a cég elnöke nyilatkozta az Interfaxnak.

A cégvezető szerint a cég a gyártási terv felülvizsgálatára készül, amely eredetileg 500 ezer autó gyártását irányozza elő.

„Az 500 ezer autós szám az igazgatóság által jóváhagyott gyártási terv, de október végi-november eleji állapotnak megfelelően.

A helyzet azóta dinamikusan változik – ami elég megalázó

– mondta Szokolov.

Az AvtoVAZ novemberben 39,58 ezer személygépkocsit és kishaszonjárművet értékesített, ami 7,7 százalékkal kevesebb, mint októberben.

A Lada Largus (más piacokon Dacia Logan MCV) kivételével minden modellnél meredek csökkenést regisztráltak. Így a zászlóshajó-modell, a Lada Granta novemberi eladásai 25,9 százalékkal csökkentek októberhez képest (14 741 darabra), a Lada Vesta - 10,4 százalékkal (8078 autóra), a Lada Niva Legend - 17,8 százalékkal (4137-re), valamint Lada Niva Travel - 20,7 százalékkal(3815-re) esett az értékesítések száma.

Szerinte a makrogazdasági vihar az AvtoVAZ-t sem kerüli el:

a céget sújtja a rubel leértékelődése, amely épp november végén ért el egy újabb mélypontot, amikor a dollár árfolyama a Forex piacon megközelítette a 115 rubelt, miközben a háború előtt még csak 70 rubelt kellet adni egy dollárért. Ráadásul az autóhitelek is elérhetetlenné váltak, az Orosz Központi Bank magas irányadó rátája (21 százalék), valamint a hitelezési feltételek szigorodása miatt.

A Lada főnöke arról is beszélt, hogy a vállalat még nem tervezi a modellek árának emelését, 

ám teljesen nyilvánvaló, hogy a rubel árfolyamának változása az importált alkatrészek vásárlási árának növekedéséhez vezet. 

Ez a tényező egyelőre nem annyira az első körös beszállítóknál mutatkozik, hanem az alapanyagok, részösszetevők és nyersanyagok beszállítói körében, ám ez így vagy úgy de hatással lesz a költségek növekedésére.

Szeptemberben Szokolov több mint 100 milliárd rubelre becsülte a cég adósságát. Elmondása szerint a konszernnek csaknem 20 milliárd rubelt kell találnia a hitelfizetésre évente. Ugyanakkor a hatóságok már segítették az AvtoVAZ-t azzal, hogy az újrahasznosítási díj befizetését év végéig elhalasztották, megvédték az üzemet az importdömpingtől, valamint kedvezményes hiteleket és támogatásokat nyújtottak.

Korábban arról számoltak be , hogy az új személygépkocsik és kishaszonjárművek eladása Oroszországban 2025-ben 21-30 százalékkal, 1,3-1,4 millió darabra csökkenhet.