A megnövekedett beszerzési és nyersanyagköltségeket a Nestlé egyre inkább áthárítja a fogyasztókra. A világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata (amely a Nespresso, Maggi, Kitkat, San Pellegrino márkákat is jegyzi) a német piacon 9,5 százalékkal emelte az árait 2023 első felében, míg Európában 11,3 százalékos volt a drágulás – derül ki a Nestlé csütörtökön közzétett féléves jelentéséből.
Ennek kapcsán Alexander von Maillot, a svájci csoport németországi üzletágának vezetője azt közölte: az árak csökkenése egyelőre nem várható, tekintettel az olyan nyersanyagok tartósan magas beszerzési költségeire, mint a kávé, a kakaó és a cukor.
Mint kiemelte, tisztában vannak a piaci jelentőségükkel és igyekeznek a lehető legalacsonyabb szinten tartani az áremeléseket. Ezt azzal támasztotta alá, hogy a gyártási költségek levonása után a forgalomból megmaradt bruttó fedezet tavaly 2,6 százalékkal csökkent a vállalatnál, és idén ez a tendencia folytatódott – vagyis a megnövekedett kiadásokat nem terhelték teljes mértékben a partnereikre.
A kereskedők sakkban tartják a gyártókat
A Frankfurter Allgemeine Zeitung cikke szerint ez abból a szempontból figyelemre méltó, hogy a nagy kereskedelmi láncok – különösen Németországban – még mindig nagy nyomást gyakorolnak a márkagyártókra, hogy kordában tartsák az árakat. Ennek érdekében a kereskedők aránytalanul megemelték az eredetileg olcsóbb, saját márkás termékek árát, amelynek következtében a Nestlé is ezek kényszerértékesítésétől szenved, ám ezt a cég képviselője nem kívánta kommentálni.
Az élelmiszeróriás úgy próbál védekezni, hogy racionalizálta a kínálatát és egyes termékek alacsony fogyasztói árral és kisebb árréssel rendelkező változatait levették a polcokról. Ez a stratégia ugyanakkor nem okozhat veszteséget a piaci részesedésből, ezért annak érdekében, hogy a vásárlókat saját cégük drágább, márkás termékeinek vásárlására ösztönözzék, intenzív reklám- és marketingkampányt vetnek be a második félévben.
A reklámkiadások az első félévben is már megugrottak a Nestlénél, amely a 45,6 milliárd franknyi árbevétel több mint 7 százalékát tette ki. A multinacionális gyártó ezzel együtt az idén eddig produkált üzemi eredményeivel felülmúlta az elemzői várakozásokat, amely a cég részvényeinek árfolyamára is jótékony hatással volt a jelentés közzététele után.
Hódítanak az állateledelek és a kávék
A Nestlé magyar piacon is közismert, széles termékpalettájának legnagyobb slágerei továbbra is az állati takarmánytermékek. Dacára az inflációnak, a házi kedvencek minőségi ellátása kiemelkedő fogyasztási terület Németországban, ahol kétszámjegyű növekedést ért el 2023 első felében a cég Purina prémium márkájának értékesítése.
Ennél is jelentősebb volt a főként kávétermékeket magában foglaló italdivízió forgalma, ebben az üzletágban 21,1 százalékos üzemi haszonkulcsot értek el, míg a készételek és az édességek 16,7, illetve 14,5 százalékos árrést eredményeztek. A leggyengébben a Nestlé egészségügyi termékekkel foglalkozó üzletága teljesített.
(Thurzó Katalin)