A hibrid Ford Mondeóval folytatódik a Buksza takarékosautó-sorozata. A Mondeo a sokadik generációjánál tart, és a most tesztelt változatban a Toyotától vásárolt hibridhajtáshoz tartozó licencek alapján készítették el a hajtást, amelynek az elektromos rendszer és a kétliteres benzinmotor a két fő eleme. A céges autók versenyében ott a helye hibrid Mondeónak, különösen azoknak, akiknek számít a fogyasztás.
- 6 liternél nehezen eszik többet
- 5 év alatt az értékvesztés nélkül durván 2 millió forint megy el a fenntartására
- cégautónak kiváló alternatíva, és megbízhatónak mondják.
A mintegy ötméteres autó tengelytávja 2,85 méter, ez pedig belül nagy helykínálatot jelent, a formája is modern. Egy racionális vásárlónál ezek másodrendű dolgok, a fenntartási költségekre, ezen belül is a fogyasztásra nem lehet panasz. Egy kétliteres benzinmotoros autónál ugyanis a hat liter alatti fogyasztás mindenképpen jónak számít, ez pedig elsősorban a Toyotától átvett hibrid technológiának köszönhető. Nagyon óvatos gázadással csak az elektromos motor hajtja az autót, aztán ha több erő kell, hallhatóan bekapcsol a benzinmotor. A Buksza több mint 1000 kilométeren át hajtotta az autót, városban, országúton, valamint sztrádán 90 és 130 kilométer per órás sebességgel is.
Kapcsolódó
Bár a Mondeo gyári lapja 4,2 literes fogyasztást ígér vegyes használatra, ezt persze nem sikerült teljesíteni, de szinte minden autónál a gyári fogyasztási adatok köszönő viszonyban sincsenek a valósággal. Ezzel együtt a 90 kilométeres tempónál 100 kilométerenként elfogyasztott 3,5-3,8 liter nagyon jó érték, még akkor is, ha nem igazán életszerű, hogy mindig ilyen sebességgel közlekedjen az ember. 100-110 kilométeres sebességnél pedig 4,6 literes fogyasztás adódott, 130 kilométernél pedig 5,6 liter volt az átlag. Majd jöttek a városi etapok, amelyeken a fogyasztás nem ment 5,1-5,5 liter fölé. A városi átlag egész pontosan 5,3 liter lett végül. Lényegében a 6 literes fogyasztást az autó állandó pörgetésével, pocsékolós - lényegében az értelmetlen - vezetési stílussal lehet talán meghaladni. (Ezt nem próbáltuk.)
Copy: Mibe került a hibrid Mondeo fenntartása?Create your own infographics
A Mondeót 20 ezrenként kell kötelezően szervizelni. Ha évi 15 ezer kilométerrel számolunk, akkor öt év alatt 60 ezres szervizig jutunk el, a három szervizelés becsült összköltsége 180 ezer forint lesz a becsült költség, a 80 ezredik kilométer után újabb 50 ezer forintos díjjal lehet számolni. Ha pedig évi 20 ezer kilométer megtételével kalkulálunk, akkor összesen 290 ezer forint lehet a szervizszámla a Fordtól kapott adatok szerint. (Ez az úgynevezett fixáras szervizelés díjait tartalmazza, listaáron 10 százalékkal magasabb lehet az összköltség.) A Mondeo kötelező biztosítása a november elején elérhető legolcsóbb ajánlatok alapján évi 70-80 ezer forint, casco pedig további 160-170 ezer forintos tétel évente (10 százalék, de minimum 100 ezer forintos önrész esetén).
Összegzés
Az értékvesztés, amely egy-egy új autó esetében az egyik legjelentősebb tétel, a Mondeo a fenti futásteljesítmény alapján az ötödik év után azeredeti listaár 34 százalékát éri. Mivel idén ősszel ez a Mondeo alig több mint 10 millió forintba került, így az ötödik év végén körülbelül 3,4-3,5 millió forintot fog érni.
Összességében értékvesztés nélkül öt év alatt benzinre elmegy sztrádatempótól függően 1,26-1,43 millió forint. Ehhez jön a durván 180-300 ezer forintos kötelező szerviz, meg a kötelező biztosítás 350 ezer forintos díja. Öt év alatt futásteljesítménytől, vezetési stílustól, ezen belül a sztrádatempótól függően összesen 1,79-2,1 millió forintba kerül az autó fenntartása casco, gumicserék és egyéb kiadások nélkül. Azaz kilométerenként 21-24 forintért megy a Mondeo.
Többéves távlatban persze az is fontos, hogy egy-egy autó mennyire megbízható. A JD Power kutató cég 2016-os németországi vevőelégedettségi mutatója szerint a Ford az átlagos értéktől minimlisan marad el, de a Mondeo a saját kategóriájában benne volt a legjobb háromban, a Skoda Superb és a C-osztályos Mercedesek előzték meg. Magyarán a megbízhatóbb autók közé sorolja a modellt az autóipari kutató cég.
A Mondeóról autós szempontból részletesen a Totalcar itt elérhető tesztjében olvashat.