Profit warningot jelentette be a Volkswagen azt követően, hogy kiderült: az Egyesült Államokban értékesített dízelautóira telepített szoftverrel meghamisította a motorok károsanyag-kibocsátási értékeit. A cég 6,5 milliárd eurót (2022 milliárd forint, nagyjából öt 4-es metró ára) tartalékol a harmadik negyedévben a botránnyal kapcsolatos kiadásaira.
A cég közleménye szerint ezt az összeget módosíthatják és együttműködnek a hatóságokkal az ügy kivizsgálásában. A szoftver érzékelte, amikor a dízelmotorokat hatósági teszteknek vették alá. Ilyenkor jelentősen csökkentette a motorok károsanyag-kibocsátását.
A VW tájékoztatásából az is kiderült, hogy 11 millió autója lehet érintett a botrányban. Ezzel "lekörözték" a Toyotát, amelynek 2009-2010-ben "csak" kilencmillió autót kellett visszahívni a szervizekbe különböző hibák miatt.
Repül a nehéz kő...
Most kell VW-részvényt venni!
Három okot is találtak a CNBC-nek nyilatkozó szakértők arra, hogy most vásároljon Volkswagen-részvényt az, aki hosszabb távon jó pénzt akar keresni. Az egyik, hogy a hét eleji 20 százalékos zuhanás nyomán a papírok olcsóvá váltak. A részvényárfolyam/egy részvényre eső nyereség (P/E) mutató 5,64, miközben a DAX indexé 14,75. A szakértők olyan OEM gyártónak tartják a céget, amelynek nyeresége jóval elmarad a lehetségestől.A második érv a vásárlás mellett, hogy a VW ügyében nem várhatók olyan politikai és médiatámadások, mint amilyenek a bankokat érintették svindlijeik miatt. Az emberek sokkal érzékenyebbek arra, ha a bankok eltapsolták a pénzüket, mint arra, ha az autójuk többet pöfékel, mint amit a gyártó állít.
Végül a harmadik érv a cég részvényei mellett, hogy - amint az a cikkünkben szereplő arányokból látható - kevésbé kitett a dízelmotoroknak, mint versenytársai. Így ha kiderül, hogy mások is csaltak, az nagyobbat fog ütni rajtuk, mint a VW-n.
A Volkswagent körüllengő irtózatos zűr előrevetíti a lehetőséget, hogy más autógyártók is belekeverednek a botrányba. A legnagyobb áldozat a német feldolgozóipar lehet, amely a második világháborút követő gazdasági csoda nyomán a megbízhatóság imázsát építette ki magáról. Ez az egész német autóipart érintő katasztrófa - fogalmazott szerkesztőségi cikkében a német Handelsblatt gazdasági napilap.
A szakértők azt találgatják, hogy az eset követheti-e a világ nagybankjait megrengető Libor-botrány forgatókönyvét. (Ebben a bankok munkatársai a bankközi kamatlábat manipulálták.) Abba először a brit Barclays keveredett bele, majd sorra kiderült a többi pénzintézetről is, hogy vastagon ludasak az ügyben. Ha így lesz, az tényleg megrengetheti a német gazdaságot (és közvetve gondot okozhat a németországi exportjuktól függő kelet-közép-európai országoknak).
A JP Morgan becslése szerint ugyanis a BMW autóinak 35 százaléka dízelmotoros, a Daimlernél 45, a PSA Peugeot-Citroënnél 40, a Renault-Nissannál 25 százalék ez az arány. A VW 25 százalékos dízelrészesedésével nem is áll olyan rosszul ebben az összehasonlításban.
Valakinek felelnie kell!
Egyre terebélyesedő botrányra és gazdasági hatásokra számítunk - mondta idezte a CNBC Wolfgang Munchaut, az Euro Intelligence tanácsadó cég elnökét. A politikusok természetesen fejeket követelnek. Angela Merkel kancellár gyors és alapos vizsgálatot vár el a cégtől és a hatóságoktól.
Ferdinand Dudenhöffer, autóipari kutató emlékeztet arra, hogy a Volkswagen egész vállalati struktúrája szokatlan. Alsó-Szászország például még most is 20 százalékkal részesedik a cégben.
A VW korábban már átélt egy vesztegetési botrányt, bordélyházi jelenetekkel színezve, ami bepillantást adott a német vállalati világ színfalai mögé. Ha a hamisítási ügyről kiderül, hogy nem csupán néhány felelőtlen alsóbb szintű vezető megengedhetetlen tettéről van szó, annak az egész német ipart érintő, súlyos következményei lesznek. Végül is a Volkswagen az ország egyik ikonja.