Nagyvállalati kategóriájában Európai CSR Díjat nyert az E.ON Hungária Csoport magyarországi Háló programja Brüsszelben. A kezdeményezés célja a rezsifizetési nehézségekkel küszködő családok támogatása, de a projekt a pénzügyi szemléletformálásnak, az energiatakarékossági módszerek terjesztésének is jó eszköze. A szolgáltatók rendszerint az átmeneti fizetési nehézségekkel küzdő ügyfeleik számára legfeljebb részletfizetési lehetőséget biztosítanak, azt is csak a tartozó kérésére, és szigorú feltételekhez kötve. Azt tapasztaltuk, hogy az elmúlt évek gazdasági nehézségeinek hatására egyre gyakrabban a korábban jól fizető ügyfeleink is átmeneti vagy tartós fizetési nehézségekkel küzdenek − mondta Károlyi Zsuzsanna, az E.ON kommunikációs vezetője az ötlet születésének körülményeiről. Ezek a családok segítség nélkül nem képesek a hátralék rendezésére. Nekik akart a vállalat segítséget nyújtani az egyenesbe kerüléshez, és tudást az egyenesben maradáshoz. Az E.ON így felkérte a Családjainkért Alapítványt, hogy hirdessen meg tartozásrendező programot az áramdíj-elmaradással küszködő családok számára.

Gazdálkodási tréning

A pályázó családok számára tervet készítenek a ki nem fizetett számlák rendezésére, átnézik gazdálkodásukat, a törlesztéshez önerőt vállalnak. Ehhez a pályázatból anyagi támogatást is kapnak, hogy az egyénileg kialakított futamidő végére a teljes tartozást felszámolják. Ahhoz, hogy a résztvevők háztartásuk gazdálkodását tartósan egyensúlyba tudják hozni, személyes élethelyzetre szabott kiscsoportos háztartás-gazdálkodási tréninget, valamint családgondozást vehetnek igénybe a program teljes időszaka alatt.

A cég úgy gondolta, hogy a Háló program sikere azon múlik, sikerül-e kellőképpen megismerniük helyi szinten is azt a társadalmi réteget, amelynek segíteni szeretnének. Nem akartak abba a hibába esni, hogy egy íróasztal mellett készült, szépen csomagolt, ám kevésbé hatékony megoldás szülessen − magyarázta a szakember. A Háló program alapját adó együttműködések az érintett települések civil és szociális szervezeteivel a Családjainkért Alapítvány kapcsolatai révén alakultak ki. A munka a Hajdú-Bihar megyei családsegítő szolgálatok, valamint az "Add a kezed" Püspökladányi Nagycsaládosok Egyesülete szakembereivel folytatódott. A gondolat megszületésétől a pályázat kiírásáig mindössze négy hónap telt el.

Az első kör

A Háló program így első körben Debrecenben, Püspökladányban, Bárándon, Biharnagybajomon, Kabán és Sápon kezdődött el. A kiválasztott 72 család nemcsak a már felsoroltakban kapott segítséget, hanem átlagosan 87 ezer forint vissza nem térítendő támogatást is elnyert. Vannak olyan családok, amelyek már sikeresen rendezték a tartozásukat, és a program utánkövetése zajlik, máshol most érnek a törlesztési időszak végére. A Családjainkért Alapítvány koordinálása mellett egy-egy pályázati körben 6-10 helyi szakember segíti a program megvalósulását. A résztvevők átlagosan 144 ezer forint tartozástól szabadulnak meg. A cél az, hogy a háztartások gazdálkodását tartósan egyensúlyba hozzák − tette hozzá Károlyi Zsuzsanna.

Tudatos tervezés

A családok aktív részvétele az eddigi tapasztalatok szerint valódi szemléletformálást eredményezett. Az E.ON-nál sok egyéni sikerről tudnak a megvalósított tartozásrendezéstől a megtakarításra képessé váláson a hatékony energiagazdálkodásig és tervezésig. A programban részt vevő családok kezét a tartozásrendezés után sem engedik el a szakemberek. Fontos, hogy hátralékok később se halmozódjanak fel. Nem csak halat, hanem hálót is akarnak adni, azaz a pillanatnyi enyhülés helyett tartós segítséget. Ezeket a problémákat mindig a helyi közegben kell megoldani, hiszen központi, uniformizált programokkal hosszú távon ható valós sikereket nem lehet elérni − hangsúlyozta Károlyi Zsuzsanna.
Ami az eredményeket illeti, a szakemberek szerint a gazdálkodás újragondolása a család életének más területeire is kihat. A költségvetés átvilágításakor ugyanis minden mozgósítható anyagi, személyi és környezeti erőforrást végigvesznek a résztvevők. A Háló program szemléletváltásra − öngondoskodásra, rendszerességre, előre tervezésre, takarékosságra − szoktat, aktiválja és fejleszti a kommunikációs képességeket. A tréningeken a családok hasonló helyzetben lévő emberekkel oszthatják meg problémáikat és tanulhatnak egymástól, de a képzés során megismerkednek a korszerű, energiatakarékos fogyasztási módszerekkel, eszközökkel is. A tanultakat nem csak a bevont családok, hanem környezetük, például a rokonok, a szomszédok is hasznosítják.

A Háló tágul

A Háló program során 17 szociális szakember kapott akkreditált képzést, akik az ország más részeibe is elviszik majd a megszerzett tudást. A becslések szerint a média révén pedig már több mint egymillióan hallottak, olvastak az E.ON kezdeményezéséről. Tavasszal a Nyírségben is meghirdették a pályázati lehetőséget, itt 40 további család került be a Háló programba. Pécsett és a hozzá tartozó kistérségekben július elején indult útjára a program, és jelenleg is zajlik a pályázatok beadása. Várhatóan további 120 családdal bővül a "hálósok" köre. Újdonság, hogy most először az áram- mellett a gázdíjtartozás rendezésére is lehet jelentkezni. Jövőre egy továbbfejlesztett programmal újabb településekre szeretnének eljutni. Rengeteg visszajelzés erősíti, hogy erre nagy szükség van.