Egy vállalat életében olykor elkerülhetetlenné válnak a leépítések. A társadalmilag és gazdaságilag is helyes cél ilyenkor nem a népszerűtlen, de szükséges lépés megakadályozása minden áron, hanem a következményeinek kezelése. Elsőre talán nem egy ilyen program jut eszünkbe, ha CSR-ről beszélünk, pedig ha valami vállalati társadalmi felelősségvállalás, akkor ez az.

A Nokia komáromi egységénél igen komoly leépítés vált szükségessé tavaly. Ennek következtében nem csak 2300 fő közép- és hosszú távú megélhetése vált bizonytalanná, de mivel a város és a régió legnagyobb adófizetőjéről van szó, így az önkormányzat bevételei is veszélybe kerültek. Az összetett társadalmi hatásokat jól mutatja, hogy a vállalat virágzó időszakában megemelkedett ingatlanárak is csökkenni kezdtek.

A Bridge Programmal a vállalat célja elsősorban az volt, hogy az érintett munkatársaknak (és közvetve a családtagjaiknak is) segítsen az átmeneti időszakban. A talpon maradáshoz rövid távon természetesen anyagi támogatásra volt szükség. A vállalat a törvényi szabályozáson felül teljesített ebből szempontból is, hiszen az előírt végkielégítésen túl háromhavi átlagkeresetet, illetve két hónap fizetett álláskeresési időszakot kaptak a távozó munkatársak. A Nokia Komárom emellett folyamatos lelki támogatással, mentorálással, szakmai képzésekkel, állásbörzével, pénzügyi tanácsadással segítette az útkeresést. Ennek köszönhetően az érintettek nem estek kétségbe, szisztematikus támogatással, folyamatos kétoldalú kommunikációval csökkentették az esetleges negatív hatásokat.

A program természetesen csak széles körű, sokszínű együttműködéssel, az állami szféra támogatásával, alapítványok, egyetemek és profitorientált termelő szervezetek bevonásával lehetett eredményes. A három alkalommal megrendezett állás- és képzési börzén több mint 120 cég jelent meg, közel kétezer állásajánlattal. Az érintett munkatársak körében végzett felmérés szerint a távozni kényszerülők alapos, teljes körű és a piacon valóban hasznosítható eszközöket, felkészítést kaptak.

A számos partnernek és résztvevőnek köszönhetően a Bridge Program széles társadalmi körben ismertté vált, ma már modellértékűnek tekinthető a hazai munkaerőpiacon. A Nemzetgazdasági Minisztérium is követendő példaként emelte ki a vállalatok közötti együttműködést, Pákozdi Szabolcs, a regionális munkaügyi központ vezetője pedig kimagasló eredményként értékelte azt, hogy a munkanélküliségi ráta a várt emelkedés helyett csökkent. A program képzési pillérének szervezési és sikerének monitorozási modelljét más vállalatokkal is megosztották.

Miközben a kezdeményezés elsődleges célja a nehéz helyzetbe jutottak támogatása volt, a cégnek is eredményeket hozott. Az elsősorban belső erőforrással kivitelezett program jelentős költségmegtakarítást jelentett, bár annak összege csak becsülhető. Mindenesetre a vállalat kiemelt emberi tőkéje, az ún. tehetségcsoport megtartási bónusz nélkül, teljes létszámban a cégnél maradt. Ehhez nagymértékben hozzájárult az aktív bevonás, és hogy emberséggel bántak a távozókkal.