Az európai autógyártók részvényeire kötött short üzletek aránya kétéves csúcsra ugrott az utóbbi napokban - tudósít a Financial Times. A szektor ezzel azok közé az ágazatok közé került, amelyekkel kapcsolatban a legpesszimistábbak a befektetők, azaz amelyek részvényeinek zuhanására a legtöbben számítanak. A short üzletek esetén a befektető általa nem birtokolt részvényeket ad el - ezeket rendszerint kölcsönzi- abban bízva, hogy a megállapodott árnál olcsóbban jut hozzá a papírokhoz, és a különbségből - a költségek levonása után - haszonra tehet szert.

A részvénypiacok hüvelykujj szabályai szerint ha egy cég papírjainak több mint három százaléka ki van kölcsönözve, akkor azokat szokatlanul sokan shortolják, azaz sokan vélik úgy, hogy a vállalat zuhanó pályára kerül. A Stoxx-600 index kosarában szereplő autógyártók részvényeinek átlag 3,8 százalékára volt igaz ez a tétel a múlt héten, szemben az index egészére vonatkozó 2,7 százalékos aránnyal - derült ki a Markit piackutató intézet adataiból.

Ugrás a szakadékba

Az autóipar "short mutatója" másfélszer nagyobb az egy évvel ezelőttinél, ami nyilvánvaló jele a helyzet romlásának. A befektetők két okot találtak véleményük magváltoztatására. Az egyik az eurózóna adósságválsága, a másik a kínai autópiac lassuló növekedése. Az előbbi elefántként nehezedik a tömegautókat gyártó cégek - például a Peugeot-Citroen és a Renault - profitrátája. A piac zsugorodása párosul a brutális versennyel, amelynek hatását Sergio Marchionne, a FIAT vezérigazgatója nemrégiben úgy jellemezte, hogy mészárlást visz végbe az európai autóiparban.

A Peugeot-Citroen részvényeinek 14,3 százaléka lehet shortolók kezében, ami éppen a duplája a 2011 nyarán feltételezettnek. Akik akkor a papírok árcsökkenésére tettek, azok jól járhattak, mert a részvények értékül több mint felét vesztették el az elmúlt 12 hónapban. A Peugeot-Citroen esetén egyfajta csődvárakozást láthatunk - fogalmaz Philippe Houchois, az UBS autóipari elemzője.

Már Kína sem segít

Az elemzők attól tartanak, hogy a kínai gazdaság lassuló növekedése, s ezzel az ottani autópiac gyors bővülésének elakadása még a masszívabbnak látszó európai autógyártókat is megütheti. Egyesek már arról beszélnek, hogy a kínai autóeladások ingadozása, amely az év elején kezdődött, sokaknak riadójelzést adott. Az elmúlt néhány hónap adatai azt mutatják, hogy a cégek kénytelenek voltak csökkenteni autóik árát, ami beleharap profitrátájukba.

Hiába kínál számos luxusmárkát - az Audit, a Bentleyt vagy a Bugattit - a Volkswagen, Európa legnagyobb autógyártója, nem kerülhette el, hogy a shortolók célkeresztjébe kerüljön. A várakozásoknál jobb első féléves adatai ellenére részvényei 3,8 százalékát hitelből vásárolták fel. A prémium márkák - Porsche, BMW - egyelőre elkerülték ezt a sorsot, ám elemzők szerint ha éves előrejelzéseik csökkentésére kényszerülnek, akkor e cégek részvényei is túl drágának minősülhetnek.